Svar: Flaskestrejke!
26. maj 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Mor
Uha - jeg har lang svartid i brevkassen i øjeblikket, der ligger mange spørgsmål i kø ... så jeg håber at din datter er begyndt at tage væske til sig igen, når jeg nu svarer dig idag :) Akuthjælp skal altid søges hos lægen :)
Årsagerne til flaskestrejke kan være mange ting. Det kan være at hun spiser så store mængder skemad, at hun ikke har plads til mælk i maven og derfor afviser. Med den alder hun har vil 3 flasker normalt være passende og de kan meget fint ligge aften sen aften og tidlig morgen. På den måde vil de normalt ligge adskilt fra den rigtige mad og det vil give bedre plads til begge dele i maven.
Det kan også skyldes at hun har ondt for tænder og derfor ikke vil have mælken, hun kan også have smerter i munden af andre årsager, f.eks. problemer med svamp.
Så kan det skyldes at hun er træt af smagen af mme. Hvor modermælk skifter smag efter hvad moderen spiser, så vil mme altid smage af det samme og når man gennem mange måneder har fået ret store mængder mælk, der smager ens og netop mælkeindtaget har fyldt en stor del af ens liv - ja så kan man godt blive træt af smagen. Derfor hjælper det nogle gange at skifte til et andet mærke erstatning, fordi de alle sammen smager forskelligt eller give f.eks. en vælling, som kan fås med smag af f.eks. pære.
Det kan også være at hun bare generelt ikke gider flasken mere, at hun føler hun hellere vil spise rigtig mad og drikke sit behov af en kop. Spørgsmålet er så om hun kan det ... Hvis hun trives rigtig godt med kun en flaske dagligt og i øvrigt tisser, tager godt på, har masser af overskud til at lege og i det hele taget udvikler sig godt, spiser godt og drikker fint af kop, ja så må du et eller andet sted jo også gå ud fra at hun får hvad hun har behov for. Men hvis hun tisser koncentreret og har manglende vandladninger, hvis hun virker sløv osv. og du skønner at hun indtager alt for lidt væske, ja så kræver det lægelig vurdering :)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske