Svar: Panikanfald i forbindelse med at falde i søvn
25. maj 2010
Alder:
2 mdr.
Kære Rikke
Tillykke med at I har fået en lillebror :)
Det lyder som om at din dreng har en meget aktiv mororefleks, som naturligt sætter igang, hver gang han skal til at falde i søvn, hvorved hans lille krop kommer med et spjæt og han bliver forskrækket og græder. Mit umiddelbare forslag er derfor at du skal prøve at svøbe ham, så han rent fysisk bliver holdt sammen.
Det at være svøbt, altså rigtig svøbt, som en lille pakke, med hænderne ind til kroppen, vil gøre at hans moro-refleks ikke bliver så voldsom, han vil bedre kunne samle sig og finde ro. Lidt ligesom du beskriver, når han ligger i dine arme og mærker roen fra dig - det virker, det hjælper ham (også selvom det nogle gange tager lang tid), svøbet vil give ham lidt det samme men han vil blive omsluttet af et klæde og ikke at dine arme. Det vil også gøre skiftet mellem din favn og ned i lift, barnevogn, seng - hvor du nu vil have ham til at sove - lettere :)
Start med at give ham mælk, bøvse, pludre med ham osv. Derefter skifter du ham, så han er sikker på en tør numse og har det godt, så svøber du ham og så ammer du ham igen - altså imens han er svøbt. Først herefter skal han så puttes ned at sove og han skal ikke være vågen, men halvtsovende, når du putter ham fra din favn og ned, hvor han skal sove.
Se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Læg ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt, han misser med øjnene, de kører rundt i hovedet, han har tydeligt svært ved at fokusere og er på balancen mellem at være vågen og lige ved at overgive sig til søvnen. Lige præcis her, hvor han er vågen nok til at registrere at du flytter ham og træt nok til at sove videre, lige her putter du ham stille og roligt fra din favn ned i egen seng. Ikke før.
Bliv lidt hos ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hold ham i hånden, hold hans hænder ind til kroppen, så du hjælper ham med at finde fysisk ro - hvad du nu fornemmer at han har det bedst med. Ligger han i liften, så prøve at svinge liften lidt, ligger han i barnevognen, så prøve at vugge denne lidt - det vil måske på sigt også hjælpe ham til at kunne sove i sin barnevogn selvom storebror skal hentes.
Læs også bogen "Svøb dit barn" af Kirsten Sellin, i den kan du se hvordan du svøber ham rigtigt og læse om, hvordan du i øvrigt kan hjælpe ham til større ro, når han skal overgive sig til søvnen og i det hele taget :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske