Svar: Søvn, vågner og skriger
25. maj 2010
Alder:
21 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og din beskrivelse af jeres datters urolige nætter, hvor hun skriger ... Det lyder umiddelbart som om at jeres datter har det man kalder for natteskræk og det vil jeg derfor fortælle lidt om.
Når vi sover så skifter vores søvn mellem det man kalder non-REM søvn, som indeholder 4 forskellige stadier fra at sove let til at sove dybt og så REM søvn der er vores drømmesøvn.
Det er naturligt at børn kan vågne lidt op mellem stadierne i non-REM-søvnen og barnet vil her på en gang både virke vågen og virke sovende.
Når man har mareridt, så er der tale om drømme, der opstår under REM-søvn og efterfølges af vågenhed, men man kan også have det der hedder natteskræk, som er en delvis opvågning af den dybeste non-REM-søvn. Hos små børn er det ofte meget svært at skelne mellem disse to fænomener.
Hos jer kunne det dog godt lyde som om at jeres datter har opvågninger i sin dybe non-REM periode og hendes opvågninger vil derfor ikke være stimuleret af en drøm på samme måde som mareridt er det.... hun har det man kalder for natteskræk.
Børn som vågner af mareridt vil normalt have dette sidst på natten, barnet vil vågne, kalde på mor eller far, barnet vil genkende dig med det samme og barnet vil ofte også kunne huske det næste morgen. Men et barn der har natteskræk har det ikke på denne måde.
Et barn med natteskræk vil vågne op og sidde med åbne øjne - barnet ser altså vågen ud og gråden vil ofte lyde mere som skrig end som gråd, men barnet vil tale usammenhængende og virke konfus. Barnet vil ikke kunne genkende forældrene og man kan godt få fornemmelse af at man er en del af barnets drøm.
Det bedste I kan gøre er at tale beroligende til hende og forsøge at putte hende igen og få hende til ro og videre i søvnen. I skal ikke tale alt for meget med hende, da I så hurtigt bliver en del af hendes drøm og I skal ikke stille for mange spørgsmål - bare gentage de beroligende ord I plejer at bruge, når hun skal beroliges og forsøge at få hende puttet godt med dynen og få hende videre i søvnen.
I skal ikke vække hende, hvis I kan undgå det, men altså prøve at få hende til at sove videre - hun sover jo, når det sker :) Så det er et spørgsmål om at få hende beroliget og sendt videre i søvnen.
Med hensyn til børneeksem, så skal I være opmærksomme på at det kan være en dårlig idé at bade hende om aftenen, inden hun kommer i seng. Vandet vil åbne hudens porrer og når hun så efterfølgende ligger under sin varme dyne, så begynder huden at klø. Prøv derfor at lægge badet i god tid inden sengetid, evt. på et tidspunkt i løbet af dagen i stedet for, så hun kan nå at tilpasse sig inden hun puttes til at sove :)
Selve børneeksemen kan skyldes mange ting og årsagen kan være svær at finde. Men en rigtig god hudpleje er vigtig og derfor vil det være godt, hvis I smører hende med lidt creme dagligt, så hun får tilført ekstra fugtighed til huden på den måde. Vælg et produkt som er svanemærket og dermed uden parfume, hormonforstyrrende stoffer eller andet.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske