Svar: Sødmælk og mad
25. maj 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Anja
Ella har brug for at få 2 flasker dagligt frem til hun er ca 12 måneder gammel, det vil sige ialt ca 400ml mme, som sikrer hendes behov for jern. Ved siden af dette kan hun drikke vand af kop, for at sikre hendes væskeindtag, hun kan spise ost, sovs, få mælk i sin morgengrød, få en portion tykmælk eller lignende surmælksprodukt som mellemmåltid og hendes mælkebehov er fint dækket.
Hun behøver derfor slet ikke få sødmælk og der er faktisk nogle børn, som ikke bryder sig om sødmælk, men som gerne drikker letmælk, hvilket normalt er den mælketype der anbefales når hun bliver 1 år. Så indtil 1 års alderen behøver I altså ikke kæmpe med at hun skal lære at drikke sødmælk af en kop - og slet ikke, når det går ud over hendes indtag af vand. Hendes behov for mælk kan fint dækkes på andre måder :)
Når du frem mod 1 års alderen trapper lidt ned i mme, så kan du i første omgang trappe ned i mængden i flasken inden middagslur, så hun der får mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære.
Hvis det ender med at hun ikke drikker mælk af kop og du ikke føler at du kan få hendes mælkebehov tilstrækkeligt dækket via surmælksprodukter, mælk i maden osv. så vil det være relevant at give hende et dagligt kalktilskud. Det kan du tale med lægen om til 1 års undersøgelsen :)
Med hensyn til rugbrød - får børnene så ikke nogle gange rugbrød som supplement til den varme mad i vuggestuen, ellers kan du jo foreslå det som en mulighed. Ellers kan hun få rugbrød som mellemmåltid formiddag eller eftermiddag ligesom nu, eller en gang imellem som supplement til aftensmaden, hvis I får noget, hvor du synes det passer. Og så kan hun også spise rugbrød i weekenden, generelt er det jo udmærket at varierer hendes indtag så meget som muligt, så måske vil det passe rigtig fint med vuggestuens varme mad i hverdagen og rugbrødsmadder med forskelligt pålæg i weekenden :)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske