Brev:
Sovevaner - 3 år
25. maj 2010
Alder:
3 år
Sovevaner - 3 år
Kære Helen
Min mand og jeg har meget svært ved at få vores datter på 3 år til at sove om aftenen.
Vi har forsøgt med mange forskellige metoder fra "Godnat og sov godt", "Sov igennem uden gråd" til egne improvisationer.
Vi har faste putteritualer hver aften, og vores hverdag er generelt meget rolig og uden stress. Vores datter har masser af tid sammen med både far og mor.
Når vi har læst og sunget for hende om aftenen, siger vi godnat og går fra hende, og så starter skrigeriet. Hun græder dybt ulykkeligt, som et barn på den alder nu kan gøre.
Vi går ind til hende engang i mellem, lægger hende i sengen under dynen og siger: "Der skal være ro nu, godnat".
Det er forskelligt, hvor lang tid skrigeriet varer. Men derefter begynder hun enten at lege eller at snakke med sig selv for at holde sig vågen.
Og dette selvom pigebarnet virkelig ER træt; hun gnider sig i øjnene og gaber, når vi er inde ved hende.
Vi undrer os meget over, hvorfor det er så svært for hende at falde til ro om aftenen.
Hun er stadig i dagpleje som den ældste, da vi ikke kan få plads til hende i børnehave, og vi har overvejet, om hun ikke bliver tilstrækkeligt stimuleret mentalt, og derfor "arbejder" videre om aftenen efter putning.
Jeg håber, du kan komme med et godt råd og eventuelt et bud på årsagen til hendes opførsel.
Kærlig hilsen
Birgitte