Brev:
Stimulering og søvn
25. maj 2010
Alder:
0 mdr.
Stimulering og søvn
Kære Helen
Tak for dit svar omkring køjesengen. Vi venter lidt ;o)
Nu har jeg så et spørgsmål omkring lillebror Malte og hans døgnrytme, hvor jeg er meget i tvivl om hvordan jeg skal tackle hans vågne og sovende perioder.
Som tidligere nævnt er han født 6 uger for tidligt, så vi er meget opmærksomme på ikke at overstimulere ham og er i det hele taget meget afventende overfor hvordan han udvikler sig. Da storebror også er født 6 uger for tidligt havde vi lidt håbet på, at det var samme fremgangsmåde denne gang, men vi må sande at familielivet er meget anderledes end for 3½ år siden, især at der er en storebror, der også skal tages hensyn til.
Maltes korrigerede alder er ca 1 uge nu (dvs. han er egentlig 7 uger). Han har sovet meget hidtil, men det svinger meget. Måske har det noget at gøre med at der er en del uro i weekenderne når alle er hjemme, og mere ro til hverdag, når det bare er os to. Han vågner og melder sig ca hver 3. time, om natten nogengange efter 4 timer, hvilket er ok for han har taget rigtig meget på og er rent vækstmæssigt i trivsel (han er meget tæt på at have fordoblet fødselsvægten og læge og SP er meget tilfredse der). Men han falder i søvn bagefter. Jeg skifter ham som regel midt i måltidet og han spiser derefter fra det andet bryst til han selv giver slip. Nogle gange er han lidt vågen bagefter og falder i søvn hos mig eller i lift eller seng uden problemer.
Om formiddagen og sidst på aftenen har han dog længere helt vågne perioder hvor han ligger på maven, sidder hos os og "snakker" indtil næste måltid, hvorefter han falder i søvn. Er det For lidt? Skal han have hjælp til at vågne? Er lidt bekymret for om han får for lidt stimulering fra os...
Det skal lige siges at han ellers er god til at sige til og fra ved at græde. Primært når der er noget der skal ud i bleen, nogle gange når man skifter ham og når han er sulten. Men jeg synes at spore lidt uro ved den sidste amning inden (min!) sengetid som kan være lidt problematisk (omkring midnat).
Han kan lægges i liften eller sengen, uden gråd og tæt på at falde i søvn. Men så snart han er lagt bliver han meget aktiv, spjætter, "knirker" og søger lige så snart vi nærmer os (men græder ikke). Hver gang jeg tager ham op lægger han sig til at sove... hvis jeg lægger ham til sutter han lidt og lægger sig til at sove. Hvis jeg giver ham sutten falder han også lidt til ro, men den ryger hele tiden ud og han begynder at snakke, nærmest "panisk", som om han siger "Hov mor... åh nej", men græder altså ikke.
Han er også mæt, for han har spist rigtig godt og gylper som regel lidt af måltidet op igen. Han har bøvset af og er skiftet. Han er urolig lige indtil der tidsmæssigt (op til 1-2 timer) er gået så lang tid at han nu gerne vil lægges til og spise ordenligt. Og så kan han puttes og sove i sengen (lige ved siden af mig). Det kan vare fra kl. 23.30-24 til 1-2 tiden så det er jo lige der hvor jeg begynder at være træt og også gerne vil sove.
Jeg tænker, at det er fordi han har behov for hjælp til at falde til ro, ELLer har behov fo stimulering (på et lidt træls tidspunkt!). Det kan jo også være at han senreagerer ovenpå simulans, men når han først er faldet i søvn sover han godt om natten, og vågner en gang mere ud på natten/morgen, ammes og sover igen. Har du et godt råd her? Vi vil jo gerne skåne ham for overstimulering, men han skal jo heller ikke bare sove, hvis han har behov for noget andet. Det er jo pt dejligt for mig at han ikke vågner rigtigt før efter 2. amning om formiddagen-middagstid, så jeg har rigeligt med tid til at hvile osv.
Håber du kan guide os lidt i den rigtige retning!
Mange hilsner
Dorte