Svar: Lure om dagen og meget utilfreds
25. maj 2010
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Gennemsnitligt vil de fleste børn i 10 måneders alderen have brug for at sove ca. 2½-3 timer i løbet af dagen og ca 11 timer om natten.
Din datter sover ofte 2 timers formiddagslur og sover ca.10½- 11 timer om natten - spørgsmålet er derfor om hun ikke protesterer mod at skulle sove om eftermiddagen, fordi hun sover så lang en formiddagslur ...
Hun har stadig brug for to lure i løbet af dagen, for ellers bliver eftermiddagen simpelthen for lang for hende og hun bliver for træt, pylret, mangler overskud til at spise, trives osv. Så hun har brug for begge lure, - især også fordi der udviklingsmæssigt sker så meget med hende lige nu.
Mit forslag er derfor at du forsøger at lave en ny rytme, hvor du vækker hende om formiddagen så hun ikke sover mere end 1 time der og så putter hende til middagslur, hvor hun så kan sove måske 1½ igen ...
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller sødmælk eller sødmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur, sover fra 9.30-10.30
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, rejer, ½ hårdkogt æg osv. Suppleres derudover med grøntsagsmos med kød eller fisk, så du sikrer dig at hun får mad nok. Vand af kop.
Puttes til middagslur kl. 13.30-14 må gerne sove 1½ time her
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, lidt A38 med frugtmos som nu, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter som pasta med kødsovs, lasagne eller lignende, laks, frikadeller (kød eller fiskedeller), grøntsager af forskellig slags, sovs af forskellig slags. Der skal være mos og mad i stykker - f.eks. kan kartofler moses med sovs og frikadelle gives i stykker. Vand eller sødmælk af kop
Suppleres evt. med en godnatgrød som en del af putteritualet
Flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Flaske og sover videre uden mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen starter med grød. Alternativet er at skære denne flaske væk og i stedet give flaske kl. 04.
Hun har brug for 2 flasker dagligt - ialt 400ml - det sikrer hendes jernbehov indtil hun er 12 måneder gammel. De to flasker vil ofte ligge enten aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen og I skal derfor trappe den flaske ud, som I mener at hun bedst kan undvære.
Det er normalt at give de to flasker i denne alder, ligesom man også ammer - også selvom det går ud over barnets tænder. Fra 1 års alderen bør flaskerne dog helt væk, netop for også at skåne barnets tænder :) Så det er godt du er opmærksom og du skal naturligvis være omhyggelig med tandbørstning aften og morgen :)
Hendes motoriske udvikling spiller også ind på det I oplever og netop i den alder, hvor børn kravler, rejser sig ved ting osv. oplever man også uro om natten. De øver sig nemlig ikke kun om dagen, men også om natten, når de sover. De får sig altså i søvne lagt op i kravlestilling, vender og drejer sig og vil, netop fordi de gør det halvtsovende, have behov for at blive lagt rigtigt igen. Børn laver i denne alder også det man kalder for "headbanging" hvor hun f.eks. gentagende gange kan findes liggende i kravlestilling og slå hovedet ind i gavlen på sengen. Ligesom hun kan lave "headrolling", hvor hun ligger og kaster hovedet fra side til side - det er helt normalt, det handler om alder og udvikling.
Hendes frustration over at ville, men stadig ikke kunne er stor. Når hun forsøger at kravle hen til noget, får hun skubbet sig længere væk, når hun forsøger at stable byggebægrene ovenpå hinanden vælter de osv. Frustrerende, men samtidig også vigtig læring og netop hendes temperament skulle også gerne gøre at hun ikke giver op, men bliver ved med at forsøge, så det tilsidst lykkes for hende :)
Det er fint at gå ture med hende, lade hende kigge på verden, opleve, tage hende med steder hen, så hun aktiveres på den måde, ligesom du også hjemme skal prøve at aktivere hende. Sørg for at have hende tæt på dig, så hun kan se dig, snak med hende på afstand, så hun kan høre at du er der - hun har ekstra meget brug for at mærke at du er der med den alder hun har og den udvikling hun lige nu går igennem :)
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske