Brev:
Overgang til at sove selv
24. maj 2010
Alder:
21 mdr.
Overgang til at sove selv
Hej Helen
Tusind tak for dit svar - har virkelig fået sat tanker i gang hos mig/os - hvor er jeg glad for at 'du findes' :-))
Efter jeg skrev til dig, så fandt jeg ud af, at vuggestuen er blevet delt op, således der er fyret en pædagog, men samtidig er børnene flyttet sammen på stuerne. Efter at have hentet Ida sidste uge, erfarede jeg, at der er landet en dreng fra en af de andre stuer, som er hårdtslående. Han har sikkert sin historie - men jeg oplever jo dagene fra vores side - og det viser sig, at Ida og han har taget et par ture sammen. Ida vandt en af gangene og fik legevognen, mens drengen vandt over Ida en af de andre gange - og hun gik grædende derfra.
Jeg er glad for at jeg tog en snak med en af pædagogerne (de er allesammen dygtige, men hun er den af dem, der er mest kærlig og varm - de har alle været der rigtig mange år) - hun lovede mig, at de holder ekstra øje med, hvordan Ida har det.
Jeg var blot helt ærlig overfor hende og fortalte om vores 'nye' hidsige pige... - og det gør mig mere tryg, at vide, at de har fokus på hende/dem.
Men nu til noget helt andet - jeg købte din bog i lørdags - fordi vi har en tidsrøver rent familiemæssigt, når Ida skal sove - men har ikke set et lignende tilfælde i din bog og vil nu gern have et rigtig godt råd (igenigen:-))..
Idas dag begynder ca. kl. 7:00 (vi er næsten altid nødt til at vække hende - hader det, vil så gerne, at hun fik lov til at sove til hun vågner) - så får hun en middagslur i vuggestuen på ca. 1-2 timer. Vi putter hende fra ved 19-tiden - og her er jeg så nødt til at indrømme, at vi altid har været 'lidt bløde' - og puttet hende på den måde, at en af os ligger sammen med hende, indtil hun sover.
Nu er vi imidlertid nået dertil, hvor vi næsten ingen aftener har tilbage sammen.
Hvordan kommer vi videre - det er meget vigtigt for mig/os at Ida er tryg, jeg husker faktisk selv, hvor meget jeg elskede at ligge hos min mor og far. Men i dag - min mand er den der putter bedst og pludselig er det blevet vanen at han putter hver dag - med det resultat, at jeg aldrig kan få Ida til at sove - med mindre jeg har taget en hyggekamp med hende på et par timer. Heldigvis er min mand hjemme og kan putte, men det generer mig, at jeg pludselig ikke er i stand til at gøre det selv,
Men det er ikke det største problem - lige nu er min mand så træt af at putte hende, fordi vi ofte oplever, at kl. bliver 20:30-21:00 inden hun sover - dvs. vi (min mand) har forsøgt siden kl. 19:00.
Min mand (og jeg) er meget trætte af, at hele aftenen går tabt - Lars min mand lægger sig på siden og ser slet ikke på Ida, når hun forsøger at sove - og jeg er lidt overrasket over, at det foregår på den måde, men forstår egentlig godt, at han er nødt til det. Bliver så blot i tvivl om, hvorvidt det så egentlig er godt at han ligger sig i sengen ved siden af Ida.
Har du et godt bud på, hvad der er rigtigt at gøre i vores situation - hun har aldrig sovet alene - vi sover også i et stort stort kombineret lege-/soveværelse, hvor vi sover lige ved siden af. Vi ruller hendes seng hen til os - da hun var spæd var det pga. sutten og natteflaske, nu er det for trøst hvis hun vågner i løbet af natten osv.
Jeg er indstillet på, at vi må vente med fremgang i puttetiden indtil Ida kan snakke med os og forstå, at hun skal sove - men min mand - Lars mener, at hun selvfølgelig forstår allerede nu, at hun skal sove - og det har han jo ret i.
Lars har foreslået, at han nu går fra hende i værelset, lader døren stå på klem og lader Ida forstå at hun skakl sove - efter godnatsang, puttehistorier m.v.
Jeg kan ikke se, hvornår vi skal sige nu - nu gør vi det - og vi har nu fastholdt putteritualet lige siden Ida blev født - så hun er ikke vant til andet.
Det har altid været vigtigt for mig/os, at Ida føler sig tryg.
Måske har du brug for flere detaljer - men kan du hjælpe os med et godt råd til, hvordan vi kommer videre og får aftenerne igen?
På forhånd tak - og igen - tak for dine altid indlevende, konkrete og konstruktive råd.
Kærlig hilsen
Mette