Svar: Et meget vågent barn
24. maj 2010
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Tillykke med den lille pige og velkommen til :)
Det er helt normalt at jeres datter sover 16 timer i døgnet, det lyder fuldstændig alderssvarende og det er helt fint at hun er vågen et par timer mellem hver lur om dagen og også helt fint at hun nogle gange sover måske 3 timer og andre gange sover kortvarigt.
I er stadig så ny en familie, at I skal have tid til at lære hinanden at kende. I skal lære hendes små signaler, finde ud af hvad hendes gråd og uro betyder - nogle gange småklynker hun lidt fordi hun har brug for at sove, andre gange fordi hun skal have en ny ble, tages op og snakkes med eller måske fordi hun bare har brug for at mærke jeres kontakt eller måske er sulten. Det tager tid at finde ud af alt dette og det kommer hen af vejen :) Det lyder som om at I er godt på vej og gør det hele rigtig godt ...
Små børn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv. Man taler om forskellige bevidsthedsstadier og det er vigtigt at du kender til dem.
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig.
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. (Døsighed kan man dog også ses lige der, hvor hun er ved at vågne lidt op fra en lur). Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver du hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Mit råd til dig er altså at du prøver at lægge mærke til hvilken bevidsthedstilstand hun er i. Nogle gange, når du oplever at hun bare er vågen og kigger, så er det måske fordi hun netop der befinder sig i "stille årvågenhed" og netop bare har brug for at ligge og kigge lidt - og det er helt normalt.
Med hensyn til hendes rytme, så er hun jo stadig meget selvregulerende og det er naturligvis uhensigtsmæssigt, hvis hun er vågen om natten fra 24 til 03 - her vil I jo alle trives bedst med at få sovet ... men rytmen ændrer sig lidt hele tiden og vil også ændre sig hos jer, måske er der allerede sket en ændring hos jer, når jeg svarer jer i dag, jeg har jo lidt længere svartid i brevkassen i øjeblikket :)
Med hensyn til flaske og behov for mælk, så må du også der være fleksibel og det kan sagtens være at du i et par dage skal prøve at give hende mælk, når hun vågner efter en lang lur og så give hende lidt mælk inden hun skal sove igen, for netop at hjælpe hende med at overgive sig til søvnen. På sigt vil det være hensigtsmæssigt at hun får mælk inden lur.
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre og får lidt ro med på vejen - læs i øvrigt min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" som vil give dig en beskrivelse af hvordan din datter sover lige nu, hvordan hendes søvn er sammensat og adskiller sig fra vi voksnes søvn og hvad du kan forvente omkring hendes søvn fremover.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske