Svar: Mælkeallergi - 14 mdr.
24. maj 2010
Alder:
14 mdr.
Kære Line
Din datter bør ikke få soyamælk eller andre alternative mælkeformer. Hvis børn har mælkeallergi, så bør de tilbydes de specielle erstatninger Nutramigen eller Profylac og mange af dem helt op til 3 års alderen.
Med hensyn til rismælk, soyamælk og andre alternativer til komælk så skriver Sundhedsstyrelsen:
"Soyadrik, havredrik, risdrik og lignende har intet med mælk at gøre og kan ikke anvendes som modermælkserstatning eller som fuldgyldige alternativer til komælk. Mælk er en naturlig kilde til mindst 10 forskellige værdifulde næringsstoffer. Ud over protein af høj kvalitet og calcium indholder mælk en række vitaminer og mineraler.
Soyadrik har nogenlunde samme proteinindhold som komælk, men et langt lavere indhold af mineraler. Desuden er der et højt indhold af fytinsyre, der har en negativ effekt på optagelsen af visse mineraler. Mht. fyoøstrogener gør de samme betænkeligheder sig gældende som ved sojabaseret modermælkserstatning. Sojadrik beriget med calcium kan gives til veganbørn tidligst fra 2 års alderen, hvis barnet spiser varieret (inkl. sojaprodukter, tørrede bønner, korn, frugt og grøntsager) og vokser normalt med tilfredsstillende vægt og højde.
Havredrik og risdrik indeholder meget lidt protein og har, i modsætning til mælk, ikke noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler. Havre- og risdrik beriget med calcium kan tidligst anvendes efter 3 års alderen.
Kokosmælk indeholder meget mættet fedt og frarådes som drik."
(Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring, SST 2005).
Hvis din datter ikke får modermælkserstatning og ikke får mælk eller surmælksprodukter, så skal hendes kalkbehov dækkes af et dagligt kalktilskud.
Calcium er vigtigt for vores celler og for opbygningen af skelettet og koncentrationen af calcium i blodet holdes stabilt via hormoner, hvor blandt andet også d-vitamin spiller en rolle. Hvis indtagelse af calcium er for lavt, så vil der frigives calcium fra skelettet. Det betyder at hvis calciumindtaget gennem længere tid er langt under anbefalingerne, så vil det resultere i en dårlig knoglemineralisering og det er naturligvis problematisk i forhold til små børn, som jo har brug for styrke til deres knogler så længe de vokser ...
Det anbefales at børn fra mellem 12-23 måneder får 600mg calcium dagligt. Man kan købe forskellige former for kalktilskud, det findes blandt andet som brusetabletter, som hun i kraft af sin alder måske vil have lettere ved at indtage, fordi det kan drikkes ... Tal med jeres læge omkring det.
Rigtig meget held og lykke fremover :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske