Svar: Søvn rytme til dreng med kiss kid syndrom
24. maj 2010
Alder:
4 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og velkommen til :) Det lyder som om at I har haft en lidt hård start på det at blive en lille familie, men det lyder også som om at der er bedring på vej og set udefra, så lyder det meget normalt og alderssvarende, det I fortæller :)
Børn i 4 måneders alderen gennemgår en stor udvikling, hvor han naturligt kan virke mere krævende end I tidligere har oplevet. Han er utrolig opmærksom på verden, hvad der sker omkring ham og suger til sig, alt hvad han kan. Han begynder at kunne holde sit hoved, kigge sig omkring, følger ting bevidst, skelner mere og mere imellem hvorvidt han er hjemme eller ude, i favn hos jer eller fremmede osv.
Hans lyst til at opleve og mærke verden gør, at han naturligt har svært ved at sige fra og overgive sig til søvnen, når han skal sove. Samtidig drømmer han mere, alle oplevelser skal bearbejdes i drømme og derfor sover han også mere uroligt, når han sover.
Ofte har børn i denne alder også så travlt med at opleve, at de har svært ved at koncentrere sig om at spise, eller sagt på en anden måde, så lader de sig meget let forstyrrer og man kan derfor godt komme ind i en rytme, hvor barnet slatspiser, slatsover, slatspiser lidt hele tiden og derfor kan det være fornuftigt nok, at man netop i 3-4 måneders alderen forsøger at have en nogenlunde fast rytme for dagen, faste tider at sove på, spise på, lege på osv. Som jo også er netop det I efterspørger :)
I skal gå ud fra at han har brug for at sove 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. I skal også gå ud fra at han har brug for mælk imellem sine lure, og så kan I naturligvis overveje om han er ved at være parat til lidt skemad, eller om det stadig er lidt for tidligt.
Det at han begynder med skemad, vil også på sigt være med til at give lidt mere fast rytme og struktur på dagen, så på den måde arbejder tiden også for jer :o)
Der sker rigtig stor udvikling i hans nervesystem, han begynder at kunne bruge sine hænder mere bevidst, tager ud efter ting, putter i munden, reagerer med smil, latter, kluk-ler højt når I kilder ham, kigger efter jeres hænder, lytter til jeres stemmer, indgår i dialog, begynder at holde hovedet selv osv. Og det er meget vigtigt at tiden mellem hans lure er aktiv tid. Det er vigtigt at han stimuleres både motorisk og mentalt og I skal være opmærksomme på at når han nogle gange gaber, så er det ikke nødvendigvis fordi han skal puttes, men det kan sagtens være fordi han keder sig og har brug for at blive underholdt i stedet :) Så masser af aktivitet er vigtigt.
Det er meget meget flot, hvis han sover fra 19.30 til 6.30 og ofte kun får 1-2 flasker mellem her ... De fleste børn vil i denne alder have brug for 2-3 flasker i det tidsrum, når de er 4 måneder gamle, så her er I faktisk lidt priviligeret, selvom det ikke føles sådan ... :)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre, vågner evt. med en ekstra flaske, når dagen begynder og I står op.
Formiddag 9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: En lille smule grød, 4-5 skefulde til max ½ dl. Evt med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet varierer lidt efter hvor lang en formiddagslur han har taget. Det kan være udmærket at trille ham en tur her, for at holde ham sovende i længere tid midt på dagen.
Eftermiddag 16.30: Flaske
Sover dagens 3. lur
(Aften 18: når det fungerer med grøden til frokost og I er kommet ind i en god rytme her, så kan I begynde med lidt grøntsagsmos om aftenen. Her er han måske omkring 5 måneder)
Flaske og puttes til natten kl. 19.30 som nu
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Evt. flaske, mange børn er 6 måneder inden de kan undvære denne. hvis jeres dreng f.eks. får flaske kl. 19.30, kl. 01 og 6.30, så er det også super fint og helt okay med en sådan rytme :)
At han har problemer med sin ryg, nakke og deraf godt kan have smerter er naturligvis rigtig synd for ham og I skal naturligvis hjælpe ham så godt I kan. Det kan godt gøre at han har sværere ved at ligge på den ene side end på den anden og det skal I naturligvis være opmærksomme på, når I putter ham. Og samtidig skal man jo også tage hensyn til at han ikke skal have lejringsbetinget skævhed af kraniet osv. men alt det kan jeg høre at I er opmærksomme på og det er godt, at I har fået ham undersøgt og nu ved hvad problemet er.
Det giver som I selv er inde på, en ro at få en diagnose, så er det ligesom mere tydeligt at det ikke er jer forældre, der har gjort eller gør noget forkert. I står bare i en lidt speciel situation.
Jeg håber at min plan for dagen hjælper jer videre og giver lidt idé om hvad I kan forvente. Rigtig meget held og lykke:)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske