Brev:
Søvn rytme til dreng med kiss kid syndrom
24. maj 2010
Alder:
4 mdr.
Søvn rytme til dreng med kiss kid syndrom
Hej Helen
Jeg har lige meldt mig ind i håb om at du kan hjælpe vores dreng og ikke mindst os som forældre.
Vores søn fik en meget hård fødsel samt start på livet. Jeg havde veer i tre døgn, hvor de på fødegangen bare mente det var plukveer, eftersom de ikke var regelmæssige, indtil jeg pluselig var otte centimeter åben og altså skulle føde, men da det kom til presse fasen var både jeg og vores søn så udmattede at hans hjerterytme faldt og derfor blev han taget med sugekop.
Vi havde en del ammeproblemer og måtte derfor supplere med flaske, hvilket hurtigt endte ud i at vi kun kunne give flaske, da vores søn ikke ville andet.
Fra han var tre til ca. elleve uger havde han kolik, og skreg ca. 6-7 timer i døgnet. Det var MEGET hårdt, så vi var glade da det gik over. MEN... det var som om at vi aldrig helt kom "over det" fordi der hele tiden kom nye problemer frem, såsom problemer med at falde i søvn i barnevognen og andre steder, samt problemer med at ville tage flaske trods sult, ekstreme gylp/opkastninger, motorisk urolig, luft i maven, utrøstelig gråd osv.
Endeligt havde vi også problemer med at få ham til at ligge med hovedet til den ene side. hviklket har resulteret i et meget skævt baghoved. Vi fik tilknyttet en børnefys, samt går nu i behandlig ved en kioprakter. De har begge stillet "dianogsen" 'Kiss (kidd) syndrom".
Nu giver det hele lidt mere mening, da alt det vi jo har bøvlet med mere eller mindre kan være følgevirkningerne at hans nakke. Det har taget lidt presset af de følelser vi begge har haft om bare ikke at kunne "finde ud af det", men samtidigt med det er det også hårdt nu at se tilbage på hvor skrækkelig den første tid har været for ham og os.
Vi har haft en nogenlunde rytme, men den sidste måneds tid har der ikke været så meget rytme, som vi ville ønske.
Han blivet puttet ved halv otte tiden om aftenen, og sover så til halv syv næste morgen, hvor han får en til to flasker i løbet af natten. Det syntes vi at kan gå, men om dagen syntes vi ikke han sover nok, han får tre lure i løbet af dagen, og nogle gange en lille powernab under en gåtur hend mod aftenen. Den sidste lur han får om eftermiddagen er altid kun en halv time, men hans formiddags lur og middagslur svinger utroligt meget, lige fra en halv time hver, til to timer hver. I gennemsnit sover han dog ikke mere end ca tre timer i løbet af dagen og ca ti om natten.
Jeg syntes det virker lidt i underkanten i løbet af dagen, da han jo virker træt. (Har svært ved at lege i kravlegård, legetæppe osv videre uden at klynke, og vil egentlig helst være i vores arme, men vi må ikke side stille.) Samtidigt trænger vi efterhånden bare til at have en lidt mere forudsigelig hverdag.
Det skal siges at når han feks. vågner efter en halv time middagslur, forsøger jeg altid at få ham til at sove videre, ved at trøste, gåtur osv, helst uden at tage ham op. men efter en tre kvarter gir vi ofte op. Som regel er han ca. vågen to til to en halv time ad gangen.
Hans madrytme om dagen svinger også utroligt meget, han får mos formiddag og eftermiddag og ellers mælk. Nogle dage er hans sulten med to timers inteval andre dage med fire timers inteval.
Endelig kommer mit spørgsmål; kan vi forvente at få en bedre og mere fast rytme eller er den hans nakke der forvolder denne manglende rytme?
Jeg er tænker at hans uro også skyldtes smerter, men kan vi lindre dem på nogen måder?
Håber at der findes et godt råd?...
Mange hilsner fra os