Svar: Fra tremmeseng til juniorseng
16. maj 2010
Alder:
21 mdr.
Kære Jannie
Det er ofte et godt tidspunkt at skifte tremmesengen ud, når de ældste tydeligt protesterer over at blive lagt i den eller forsøger at kravle ud over tremmerne. Men så længe barnet finder ro med den mindre seng omkring sig og måske forbinder sengen med noget ekstra trygt fordi den er mindre - ja så behøver man ikke skifte seng. De fleste børn kan fint ligge i tremmeseng til de er 2½-3 år og behøver ikke skifte før.
Min umiddelbare tanke er derfor at det nok lige er tidligt nok at I har skiftet til en juniorseng. Jeres datter føler sig tryg ved tremmesengen og sover tilsyneladende både længere og bedre i den - hvorfor ikke lade hende ligge i den lidt endnu ...
Der går næsten et lille års tid inden lillesøster får brug for den, så mon ikke det kan passe meget godt at vente og skifte ud der, så bliver den ældste måske også mere parat :)
Når man skifter, så vil det ofte være dejligt for barnet at man udnytter at det nu er muligt at sidde på sengekanten, læse en historie og samtidig give lidt fysisk kontakt. Det er en god idé at prioritere denne tid sammen med barnet, især når der samtidig er en lille en at tage sig af - den ældste (eller hos jer den mellemste) har ofte brug for at få lidt "dig og mig-tid" og det får man så om aftenen ved at far eller mos sidder på sengekanten.
Jeg ved at I også har en storebror, som søger jer om natten, så lige nu tænker jeg at alle nok er bedst tjent med at jeres datter sover i sin tremmeseng, det lyder som den løsning der giver alle den bedste nattesøvn :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske