Svar: Pludselig ændring når der skal soves
16. maj 2010
Alder:
18 mdr.
Kære Majbritt
Det er meget tænkeligt at der hos jer er tale om øreproblemer. Hvis jeres dreng har væske på ørerne og har lidt irriterede og hævede slimhinder, så kan han godt få ondt, når han bliver lagt ned. Det kan godt være derfor han vægrer sig mod at ligge og også vågner med gråd og det er relevant at han lige blive tjekket og at I sikrer jer at der ikke er problemer med hans ører.
I kan få en tid direkte hos ørelægen, det kræver ikke henvisning af egen læge.
Det kan også handle om at der udviklingsmæssigt sker meget med jeres dreng lige nu. I 18-20 måneders alderen får børn nemlig lidt mere farefornemmelse. Der kommer altså en periode, hvor de sover mere uroligt, vågner op, græder, har brug for fysisk kontakt og nærhed for at sove. De virker ofte generelt lidt mere pylrede, de småklynker i søvne, vil gerne være på arm, klynger sig til de voksens ben, virker måske lidt mere morsyge end tidligere og har ikke helt samme mod på omverdenden som de tidligere har haft.
Denne begyndende farefornemmelse handler om at de rent fysisk er igang med at bruge sig selv meget mere end tidligere. De går, begynder at løbe, klatrer op og stille og roligt åbner verden sig for dem. Det at opleve verden stor, begynder også at give en bevidsthed om at noget kan være farligt. Jeres dreng ved godt, at han kan slå sig, når han løber og falder, at han kan klatre op, men han kan ikke komme ned, at I kan finde på at gå fra ham osv.
Han oplever også mere modstand end tidligere, I siger oftere nej til ham i løbet af dagen, han hindres i at gøre forskellige ting, nogle gange holder i fast ham, når han f.eks. ikke må løbe ud på vejen og også børnene pasningsordningen giver mere modstand, - de skubber til ham, tager legetøjet fra ham osv. Det er altså altsammen en spirende fornemmelse for at verden ikke kun er sjov og ballade ...
Dette medfører også en mental ændring, et øget behov for at kunne se jer for at vide at man ikke er alene og for at turde bevæge sig mere ud i verden på egen hånd. En masse oplevelser dagen igennem som skal bearbejdes i drømme giver den natlige uro.
Det er en god idé at holde fast i de gode putteritualer I har, altså at han så vidt muligt puttes i egen seng og forventes at sove der om natten. Hold ham så vidt muligt i egen seng, betryg ham i at han sagtens kan sove der, at I er der, passer på ham osv. og hvis han så søger jer tidlig morgen og har brug for jer lige nu, så er det okay at han kommer ind og sover videre hos jer.
Opvågningerne i løbet af natten behøver altså ikke automatisk at medføre at han kommer ind i smørhullet og I må her prøve at få ham til at sove videre i sin egen seng. Hvis dette ikke er muligt, så lad ham komme ind til jer - men når han så sover og I oplever at pladsen bliver for trang, så bær ham ind i egen seng igen. Netop det at han begynder at vågne i sin egen seng om morgenen kan godt have noget at sige i forhold til at sove hele natten i sin seng. Det kan derfor være en god idé at bære ham tilbage, når han sover rigtig godt og let kan flyttes.
Det lyder meget som om at jeres dreng har brug for ekstra tryghed og nærhed og masser af fysisk kontakt lige nu og det skal I naturligvis give ham - uanset om det skyldes udvikling eller øreproblemer. Men hvis det er ørerne skal han naturligvis behandles og har måske også brug for noget smertestillende, - det skal I tale med lægen om.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god pinse :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske