Svar: Det er så svært med skemaden
16. maj 2010
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Nu er ingen af os jo herre over sygdom og det lyder som om at det er sygdom der har væltet det hele lidt hos jer - og det kan du jo ikke gøre for, så hold op med at slå dig selv oven i hovedet på grund af det :)
Det vigtige er at din datter har lyst til at smage og lyst til at putte i munden og den lyst skal udnyttes. Derfor skal du starte hvert måltid med at give hende mad i hånden, som hun kan sidde og gumle på, opbløde med spyt osv. og blive stimuleret mundmotorisk med. Imens laver du så maden klar og når du så serverer er hun naturligt mere klar over hvad der nu skal ske. Derfor er det også vigtigt at du giver hende mad på samme tidspunkt hver dag, forsøger at følge en fast plan, hun skal sidde i sin høje stol, have mad i hånden, får derefter skemad og skal her have mad der smager af noget og som udfordrer hende både smagsmæssigt og synsmæssigt. Jo mere forskelligt du kan give hende, jo bedre er det lige nu :)
Med den alder din datter har, vil det være rigtig godt, hvis hun får 4 flasker dagligt - det at der skrues lidt ned for antallet af flasker, vil naturligt også være med til at give lyst og plads til mere rigtig mad.
En plan for dagen, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05.30: Flaske vågner og snakker med storebror som nu :)
Sover morgenlur
Morgen 8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden at sutte på, lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur kl. 10 som nu, men uden at få flaske først.
Frokost 12.30-13: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger så efter med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Tilbydes flaske ca kl. 14-14.30 - det er passende i forhold til at mælken er nødvendig, men samtidig ikke må ligge så sent at den fjerner lysten til mere rigtig mad senere.
Puttes til middagslur kl. 15-15.30 som nu
Eftermiddag 16.15: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden, prøv også med meget små bidder af en bolle med lidt smør, frugtmos, vand af kop.
Aften 17.30: Hun starter igen med brødskorper, agurk, en kartoffelbåd eller lignende at gumle på selv, der følges efter med grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle osv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 18.30
Sen aften 23-24: Flaske
Du skal give det tid, være tålmodig. Det er sådan at ny mad ofte skal smages 10 gange før barnet vil acceptere det og derfor er det vigtigt at du giver det igen og igen, selvom hun har afvist det før.
Det er vigtigt at maden smager af noget og ser spændende ud, den skal appellere til hende i farverne og i konsistensen.
Det er altid enormt frustrerende, når børn ikke vil spise. Vi ved jo hvor meget det betyder for deres trivsel og udvikling, hvor vigtigt det er. Samtidig virker det ofte provokerende, når man har stået og lavet mad, forsøgt at gøre det lækkert og indbydende, har købt 10 forskellige glas og virkelig gjort en indsats for at det skal lykkes - og så vender barnet fortsat bare hovedet væk og skubber til skeen ...
Sundhedsstyrelsen taler faktisk om at der netop i denne alder er et vindue, som man skal søge at udnytte: "Fra 7 måneders alderen skal maden gradvist gøres grovere, idet der synes at være et 'kritisk vindue' i 7-8 måneders alderen, hvor barnet lettere accepterer en ny smag og konsistens, specielt tyggemad" (Citat, anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst. 2005).
Det betyder ikke at jeres datter ikke skal have skemad, men at hun skal have mere og mere familiemad, mad som tager udgangspunkt i den mad I spiser og det er derfor jeg anbefaler at du giver hende mad som smager af noget. Det skal være rigtig lækkert og du skal også selv synes det er lækkert.
Jeg tænker derudover at det er vigtigt at I hjælper hende med at interessere sig for maden. Det er vigtigt at I spiser sammen, det er vigtigt at I sidder sammen ved bordet, at måltidet er hyggeligt og forbindes med noget rart. Det er vigtigt at I spiser samme slags mad og hun således oplever det som noget fælles.
Ud over at starte med lidt i hånden inden du følger efter med ske, så kan det også være nødvendigt at du hjælper hende med at holde fokus, når skemaden kommer. Prøv at skabe øjenkontakt til hende, når hun skal spise.
Når du tilbyder hende mad og hun sidder i den høje stol, så har du mulighed for at sidde foran hende, hun kan spejle sig i dit ansigt og det er rigtig vigtigt. Hun skal bruge dig som et spejl og du må meget gerne åbne munden, når du giver hende mad. Du skal smage på maden, verbalisere positivt omkring det "mmm, mam mam, smager dejligt" osv. så hun ser at det her er nydelse, det er noget godt og når hun ser du putter i munden/åbner munden, så gør hun det også. Som sygeplejerske lærer man at man skal lukke sin egen mund, når man giver patienterne mad - men det gælder altså ikke, når man skal made børn ... :)
Hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden. Fang så hendes opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik: "mmm mam mam mam, dejlig mad" hun åbner munden (hun spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", hun åbner munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så hun ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når hun så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, en hund der gør, storebror der kommer ind i køkkenet eller hvad det nu kan være, så bekræft hende i det hun oplever: "Hejsa, der kom storebror jo...", giv hende lidt vand at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hej skatterpige, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Du skal altså virkelig gøre en indsats for at få hende til at spise og holde koncentrationen og man kan godt nogle gange føle sig som en større skuespiller og så må det være sådan. Hvis det er for svært for dig, så må far tager over, når han kan det ...
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske