Brev:
Det er så svært med skemaden
16. maj 2010
Alder:
7 mdr.
Det er så svært med skemaden
Kære Helen,
Det er bare aldrig rigtig kommet godt i gang med skemaden. Jeg er efterhånden både ked af det og frustreret fordi jeg synes, at vi har prøvet alle muligheder. Efter jeg havde skrevet til dig kom det ellers godt i gang, men så blev hun syg med en maveinfektion og efterfølgende syg pga. 5 mdrs. vaccine og efter det er det bare gået helt i stå. Hun bliver 7 mdr. d. 29/5.
Vores dagsrytme ser nu sådan ud:
05.30 Vågner og får flaske ca. 90 ml. Vi står op og snakker med storebror når han vågner.
07.15 Puttes til 1 lur i barnevogn.
08.00 Vågner og får tilbudt grød. Det er dette måltid som fungerer bedst. Hun spiser ca. ½ dl.
Vi leger, bader, snakker, ligger på legetæppe osv.
10.00 Flaske. Hvor hun tager ca. 90 ml. og puttes til 2 lur.
12.45 Vågner og tilbydes grøntsagsmos eller grød. Hun vil ofte ikke have det og det bliver ikke til mere end et par små skeer.
Herefter er hun lidt pjevset. Hun virker sulten, men tager ofte kun 90-100 ml. Vi leger osv. Og henter storebror.
15-15.30. Puttes til eftermiddagslur.
16.15 Vågner får tilbudt lidt frugtmos. Det kan hun ofte godt lide, men må jo også være ret sulten på dette tidspunkt. Jeg har prøvet med grød/mos på dette tidspunkt og det fungerer heller ikke :-)
17.15 Fælles aftensmad. Hun tilbydes grøntsagsmos, men vil ikke have det.
18.15 Puttes til natten og drikker 140 ml af flasken.
23-24 Flaske på 180 ml
05.30 vågner
Som du kan se, sover hun stadig lidt tidlig gennem hele dagen. Vi har prøvet at rykke hendes rytme. Men det holder kun et par dage, så falder hun tilbage til den tidlige putning. Så jeg tænker, at det bare er hendes naturlige sovemønster? Børn er jo forskellige og nogen sover tidligt og andre sover sent :-)
Mht. maden har jeg virkelig brug for hjælp. Jeg synes, at jeg har prøvet alt og har efterhånden ondt i maven over det. Hvorfor skal noget så naturligt være så svært? Jeg kan heller ikke trække på mine erfaringer fra min søn, da han bare var glad for mos og spiste alt muligt forskelligt.
Jeg har prøvet hjemmelavet majs, hirse, quinoa, havregrød og øllebrød med og uden mos. Forskellige pulver grød. Hjemmelavet gulerod, ærte, broccoli, sweet potato, kartoffelmos med forskellige fedtstoffer som olie, smørsovs osv. Samt flere færdige varianter på glas.
Hun er ofte glad for mad i hånden. Så hun får til alle måltider tilbudt grøntsagsstænger, frugt i både og ristede brødstænger evt med lidt smør på. Dem er hun til gengæld glad for. Men hun kan kun gumle og sutte på dem og altså ikke decideret spise af dem.
Det blev et langt brev med frustrationer :-) Glæder mig til at høre fra dig.