Svar: Putte med flaske
16. maj 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Pernille
De fleste børn vil først mellem 12-18 måneders alderen tage en putteklud eller en sovebamse til sig, så I kan ikke forvente at lillepigen gør det nu ... men det betyder ikke at I ikke stadig skal putte hende med en klud osv. for er den introduceret nu, så er sandsynligheden for at hun tager den til sig senere, som tryghedsgivende element, også større...
Når hun bliver 7-8 måneder skal hun trappes ned til kun at få 4 flasker dagligt. De fire flaske vil normalt ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det er altså flasken om eftermiddagen og inden formiddagsluren der fjernes og på den måde lærer hun stille og roligt at sove uden den afhængighed. Men inden middagslur og om aftenen skal hun stadig have den.
Når hun bliver 8-9 måneder vil 3 flasker ofte være passende. Nogle gange går det bedst, hvis de 3 flasker ligge inden middagslur, aften og en gang i løbet af natten, andre gange ligger de bedst aften, sen aften og tidlig morgen og forsvinder således helt om dagen. Her må I se, hvad der kommer til at passe hos jer.
Hvis hun trives med at blive puttet uden flaske om formiddagen, vil hun måske også trives med at blive puttet uden flaske inden middagslur - netop fordi I har fået et nyt ritual sat i stedet. Det kan også være at hun netop har brug for flasken inden middagsluren fordi hun ikke har fået den om formiddagen og det er helt fint.
Det hun på sigt skal lære er at falde i søvn uden at flasken er i munden. Hun skal altså lige slippe flasken, misse med øjnene, registrere hvor hun ligger og så trille om på siden og falde i søvn. På den måde er hun ikke afhængig af flasken for at kunne falde i søvn, den hjælper hende bare med at falde til ro og derefter kunne overgive sig til søvnen på en tryg og rolig måde. Det kommer hen af vejen.
Flasken nedtrappes stille og roligt og når hun bliver et år vil det være fint med kun en flaske dagligt. Flasken vil altså indtil hun er 12-13-14 måneder sandsynligvis indgå som en del af hendes putteritual - om aftenen - og i den alder kan den så stille og roligt blive erstattet med en kop mælk og en godnathistorie i stedet og så er det helt slut med at give flaske.
Håber ovenstående giver lidt ro med på vejen, fortsæt endelig den gode gænge :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske