Svar: Powernap
16. maj 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Pernille
Det er i forhold til jeres datters alder, rigtig fint med nu kun 2 lure dagligt. Formiddagsluren kan meget fint varer 40 minutter, måske behøver hun ikke sove længere der, men kan så komme op, lege, bruge sig selv både motorisk og mentalt, få mos med kød eller fisk, mad i hånden, vand af kop og så få mælk inden hun så puttes til middagslur, der så bør være en lidt længere lur.
Det er vigtigt at hun netop får brugt sig selv, at hendes vågne perioder er aktive perioder og det er vigtigt at hun får både mad og mælk nok, for også at sove længere middagslur. Det er vigtigt at hun får mælk som en del af putteritualet - jvf. tidligere sendt plan.
Hun kan puttes til middagslur i sin barnevogn eller I kan gøre det at I som nu prøver at lægge jer med hende i dobbeltsengen, fordi I derved får hende til at sove et lidt længere stræk midt på dagen. Det kan have den fordel at hendes indre ur netop påvirkes til at sove en lidt længere lur på det tidspunkt, så hun på den måde stille og roligt naturligt føler behov herfor. Ved at I putter jer med hende og dermed får hende til at sove lidt længere, vil hun efter en periode højst sandsynligt også bedre kunne sove længere varende for sig selv i barnevognen midt på dagen.
Hun bør helst nå op på 14 timers søvn i døgnet. Så hvor lang tid hun sover om dagen, afhænger også af hvor lang en nattesøvn hun tager. Hvis hun sover 11 timer om natten (naturligvis afbrudt af at få mælk) så vil hun naturligt have brug for 3 timer i løbet af dagen, fordelt på 2 lure - f.eks. en formiddagslur på 40-60 minutter og så en middagslur på 2-2½ time. Sover hun nogle gange 12 timer om natten, kan hun naturligvis nøjes med mindre om dagen ... men to lure, to afbræk i løbet af dagen vil være meget fornuftigt :)
Men fokus på hendes indtag af mad og mælk, tidspunkterne for søvn, aktivitet osv. er vigtigt. Og at I lige nu lægger jer med hende midt på dagen for på den måde også at få påvirket hendes indre ur, lyder som en god plan :)
Fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske