Svar: At dele værelse
15. maj 2010
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Camilla
Hvor er det dejligt at høre at Isabella er blomstret sådan op, det lyder virkelig som om at I trives godt lige nu og at hun lærer rigtig meget af at være i legestue, det er trygt og godt for hende og du er der til at støtte hende, når det er nødvendigt - super! :)
Med hensyn til at sove sammen - storesøster og lillebror, så vil dette sandsynligvis komme til at gå uden problemer. De skal jo sove sammen, børnene sover sammen, ligesom mor og far sover sammen og de fleste børn vil faktisk elske dette. De synes det er enormt dejligt og hyggeligt at sove sammen, de vil ofte hellere sove sammen end sove alene. Så bekymringer behøver der faktisk ikke være her.
Hvis det viser sig at hun gerne vil have sin egen del af værelset, fordi hun kommer i prinsesse alderen og alt skal være lyserødt, så er der jo intet i vejen for at man stadig laver hendes seng til en prinsesseverden og hans seng til noget mere drenget. Det kan gøres let med lidt tyl, sengelinned og en natlampe og på den måde vil hun måske synes det er helt vildt super sejt, at værelset er opdelt i hvad der er hendes og hvad der er hans.
Men det kan også sagtens være at hun slet ikke ønsker opdeling og man skal nogle gange passe på med netop at opdele tingene, fordi det ligesom signalerer at de har brug for hvert sit. Nogle gange så ender det jo faktisk med at børnene kryber op til hinanden og sover i samme seng og de elsker det - og at opdele i dit og mit vil måske forhindre netop den naturlige lyst til at sove sammen og i stedet forstærke lysten til at være hver for sig ... håber du forstår hvad jeg mener :)
Så min umiddelbare tanke er at de sagtens kan sove sammen på sigt og hvordan I så skal indrette værelse, må afhænge helt af hvordan hun reagerer på lillebrors ankomst og hvad hun viser behov for. Det at få et nyt værelse og det at blive storesøster er i princippet to forskellige ting, der ikke har noget med hinanden at gøre. Derfor vil hun sandsynligvis ikke spekulere særlig meget i, hvorvidt hun lige nu får eget værelse fordi hun bliver storesøster og hun vil heller ikke senere spekulere så meget på, hvorfor hun skal dele værelse med lillebror. Det kan komme som noget helt naturligt og noget hun måske også vil se frem til, hvis I taler lidt om det inden.
Så ro på - ingen bekymringer før det er nødvendigt :)
Fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske