Brev:
At dele værelse
15. maj 2010
Alder:
2 år, 6 mdr.
At dele værelse
Hej Helen.
1000 tak for dit flotte svar!
Jeg kan fortælle, at siden vi tog Isabella ud af dagpleje er hun BLOMSTRET! Hun har udviklet sig utroligt meget og udviser en stor selvtillid på alle fronter. Også nede i legestuen.
Hun kan sagtens markere, hvis børnene gør noget hun ikke vil, og de gange, hvor jeg så hjælper hende, ved at sige "Det kan være han vil lege med dig", når et barn kontakter hende, vender hun 180 grader og inviterer til leg.
Hun leger stadigvæk meget alene, men det ser jeg overhovedet ikke som et problem. For jeg har også set hende lege med andre, især piger. Hun er ikke så vild med drenge, da de vist er for voldsomme.
Hun er ikke pjevset mere eller pylret. Og det stoppede faktisk lige efter at hun stoppede i dagplejen. Det har så gjort, at vi har konkluderet, at hun simpelthen har været hos den forkerte!
Og det undrer os MEGET, at ingen, INGEN af fagpersonerne har tænkt den tanke, men givet min datter "skylden".
Jeg er uddannet socialrådgiver og jeg ved, hvor vigtigt miljøet kan indvirke på ens ressourcer og svagheder, så det er faktisk lidt underligt at man i den pædagogiske verden ikke tænker i den retning.
Men det kræver jo lidt selvransagelse....
NUvel....dette her er den bedste beslutning vi nogensinde har taget og næste gang vil vi være MEGET kritiske med hvor vores søn skal hen.
Og skeptiske overfor fagpersonalet, men det skader jo nok heller ikke.
Mit spørgsmål er i en anden karakter.
Som du ved, prøver vi at få hendes værelse klar inden lillebror kommer her til juli. Det skulle gerne kunne lade sig gøre.
Men det er et meget stort værelse, og planen er at det skal være et børneværelse, når han engang er stor nok til at sove derinde med hende.
Jeg tror også det vil give dem begge en tryghed at sove i samme rum.
Men jeg tænker mere på om hun vil føle sig svigtet, hvis hun nu har haft værelset som sit eget i ca. 1-2 år, for så pludselig at skulle dele det med lillebror?
Har du nogen ideer om hvordan børn tager sådan noget? Og gerne nogle ideer om hvordan man kan "indsluse" ham, når den tid kommer?
Hun vil højst sandsynlig være 4-5 år, så måske vil hun være til at snakke med, men jeg aner ikke om der egentlig er et problem?
Har du nogen erfaring med det?
Kærlig hilsen
Camilla