Svar: Falde i søvn selv - 17 mdr.
15. maj 2010
Alder:
17 mdr.
Kære D
Som jeg læser dit brev, så falder jeres datter ofte i søvn i jeres seng efter I har lullet hende i søvn i jeres favn og min umiddelbare tanke er at I skal udnyttet dette, fordi I jo netop i jeres seng, har mulighed for at lægge jer med hende, putte med hende osv. så hun får masser af fysisk kontakt og nærhed.
I skal altså starte hele putningen mere eller mindre som I allerede gør nu, med nattøj, ble, tandbørstning, men herefter putter I hende så i dynen, lægger jer med hende i jeres seng og imens I så ligger der, så læser I godnathistorien. I skal altså slå godnathistorien og det at være i jeres favn sammen og ikke lade det være adskilt som nu.
I starten vil hun sandsynligvis have behov for at være helt tæt på jer, have brug for at I holder om hende osv. imens I sidder og læser, men det er slut med at I rejser jer og går rundt med hende - det er hun for stor til nu :) I er der, I holder om hende, I viser hende at I passer på hende, elsker hende og at hun roligt kan lægge sig til at sove, men det foregår i jeres favn, siddende eller liggende i jeres seng.
Stille og roligt er tanken så at hun kan falde til ro mere og mere med godnathistorien, evt. en godnatsang og med at I bare er der for hende og hun behøver på sigt ikke at blive holdt om og være helt fysisk tæt på jer. Stille og roligt vil I så også kunne overføre putteritualet til hendes egen seng, hvor I sidder ved siden af hende, læser og synger osv. som I plejer, men hvor hun falder i søvn og sover stille og roligt i egen seng :)
Når I begynder skal I måske prøve at putte hende en lille smule senere end I normalt ville gøre, simpelthen for at være sikre på at hun er træt nok og dermed har lettere ved at overgive sig til søvnen.
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske