Svar: Kun brød eller også mos?
15. maj 2010
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Jeg er bestemt ikke enig i at din dreng kun skal have brødhapsere, det er helt relevant at han får grøntsagsmos med kød eller fisk ved siden af. Det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas.
Han er kun 8½ måned gammel og først lige igang med at lære at tygge. Det kræver rigtig stor koncentration og det betyder at han bliver træt og ked af det, frustreret osv. og når at stoppe med at spise, før han egentlig er blevet mæt nok - derfor skal han suppleres. Hans energibehov er stort, han har en alder nu, hvor han bruger sig selv rigtig meget motorisk, begynder at kravle, rejse sig ved tingene osv. og det er vigtigt han får mad nok - også mad der er energiberiget og det er grøntsagsmos.
Det vil være rigtig godt at du giver ham brødhapserne med dine fingre og putter dem i munden på ham. Prøv at lægge dem ind i siden af munden, så han med det samme får tygget sammen omkring dem.
Prøv med forskellige former for brød, fiberholdigt brød, schulstad laver blandt andet lidt blødere typer af rugbrød, som du kan forsøge dig med.
Gaffel er han ikke helt parat til og du skal ikke presse ham med den - brug dine fingre her i starten og følg så efter med grøntsagsmos.
Prøv også at bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg, på den måde kan han få begge dele og også lære at tygge de små hapsere han så får i munden. Se f.eks. det klip i babykøkkenet her på siden som hedder "smørbart pålæg af færdiglavet babymad" :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske