Svar: Den ene side af tremmesengen?
15. maj 2010
Alder:
16 mdr.
Kære Alexanders mor
Det er rigtigt at det naturligt virker lidt bagvendt at vente med at fjerne tremmerne til barnet er kravlet over og måske kommet til skade, derfor er det også vigtigt at du holder øje med ham og hvordan han sover - ofte vil barnet begynde at forcere tremmerne allerede når det puttes og man vil derfor hurtigt opdage, hvis barnet er i stand til at kravle over og gør hvad det kan for at komme ud ...
Aldersmæssigt er Alexander nok lige lille nok til at få fjernet sine tremmer. De fleste børn på hans alder har brug for den tryghed som tremmerne giver og vil netop, som du også beskriver, udnytte tremmerne om natten og lægge sig helt op af dem og de finder stor ro ved at mærke sengens sider.
De fleste børn er over 2 år før de bryder ud af sengen, men der er naturligvis børn som gør det før ...
Jeg er altså mest fortaler for at I beholder tremmerne på sengen lidt endnu og venter og ser hvad der sker og hvordan han udvikler sig videre. Begynder han så om aftenen at protestere mod at blive lagt i sin seng, rejser sig og forsøger at svinge benene over tremmerne for at markere at han altså ikke vil være der og vil ud, ja så må I fjerne tremmerne - men lige nu synes jeg i skal lade ham blive puttet i tremmesengen som den er :)
Fortsat held og lykke med jeres lille klatreabe :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske