Svar: Sove på siden?
14. maj 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Ditte
Der er aldrig nogen garantier for noget som helst og det må være så forfærdeligt, at opleve vuggedød, jeg tror ikke forældre kan forestille sig noget der er meget værre ...
Omkring lejring på ryggen og vuggedød, så skriver sundhedsstyrelsen: "Der er klar evidens for, at rygleje beskytter mod vuggedød. Spædbørn skal derfor lægges til
at sove på ryggen... Når spædbarnet selv kan vende sig, er der ingen grund til at bekymre sig om, at barnet vender sig
og sover videre på maven". Citat Vuggedød kan forebygges - Anbefalinger for sundhedspersonale, sst. 2006.
Med den alder jeres dreng har nu og det faktum at han i dagtimerne selv kan vende sig fra mave til ryg, så ser jeg umiddelbart ikke problemer i at du om aftenen putter ham på siden og lader ham sove der. Du skal naturligvis tjekke ham en gang imellem og sikre dig at han sover fint og har det godt. Og når I så selv gå i seng om aftenen, så vil det være fint at putte ham på ryggen så han i hvert fald starter med at sove på ryggen, der hvor I ikke umiddelbart kan holde øje med ham. Vender han så sig selv i søvne, så må du gå ud fra at han er stærk nok til at kunne trille rundt, hvis der er behov for det.
... men en garanti får vi jo som sagt aldrig :) Det lyder dog som om at du gør dig alle forholdsregler, I ryger ikke, du er opmærksom på temperaturen, I sover i samme rum, du putter ham med dynen så han så vidt muligt ligger som han er lagt osv. Det lyder ikke som om at I kan gøre særlig meget mere :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske