Svar: Blive i sin seng hele natten
13. maj 2010
Alder:
13 mdr.
Kære Lene
For at jeres dreng kan sove for sig selv i sin egen seng hele natten, så er det vigtigt at han føler sig tryg nok ved det og at han har en substitut for jer.
Mennesker er flokdyr og sover bedst sammen og behovet for at sove hver for sig er ligesom kommet efter at vi har fået større huse, skal have hvert sit værelse osv. For bare 50 år siden sov de fleste børn og forældre sammen ...
Jeg har stor forståelse for at man gerne vil have soveværelset for sig selv og det er også fint at putte barnet i egen seng om aftenen og arbejde på at barnet så sover der hele natten igennem. Men det er vigtigt at gøre det med respekt for barnet, barnets udvikling og anerkende barnet behov for at være nær mor og far.
Trygheden handler om at han skal puttes i sin seng fra starten og lære at det er stedet han sover. Han bør altså ikke falde i søvn i stuen, soveværelset, i din favn eller lignende og derefter blive flyttet. Han bør falde i søvn der, hvor du ønsker han skal sove.
Han skal forbinde det at skulle sove med noget dejligt og rart. Han skal have et putteritual som forbereder ham til søvnen og som gør at han ser frem til den stund det er at blive lagt i sin seng og et ritual som samtidig også gør ham rolig og afslappet.
Det er vigtigt at I bruger tid sammen med ham om aftenen og at I også bruger tid på putningen. Måske får han stadig mælk om aftenen - det skal stille og roligt erstattes af mælk af en kop, en banan og en godnathistorie. Han skal puttes roligt, med kærtegn osv. i sin seng.
Og så skal han have en substitut for jer, en putteklud, en sovebamse eller lignende. De fleste børn er faktisk mellem 12-18 måneder før de tager en substitut til sig, så aldersmæssigt er det fint at introducere dette nu. Har I allerede en klud I har brugt tidligere, så bruger I naturligt stadig den, måske har han derudover brug for noget ekstra, noget andet.
At have en sovebamse eller lignende vil forberede ham på at skulle sove og være separeret fra mor og far uanset om det er dag eller aften. Styrken ved en bamse eller klud er, at det er barnet selv, der bestemmer behovet. Dit søn kan for eksempel putte sig ind til den og nulre sin næse efter behov og således styre dette selv, hvilket han jo ikke kan med dig som forælder. Sovebamsen er der, når han har brug for den, uanset om han sover hjemme, bliver passet af en babysitter eller skal sove i institution.
Og så skal denne naturligt indgå i hans putteritual både dag og aften og det er også den ting, som på sigt skal gøre ham rolig og få ham videre i søvnen om aftenen eller i løbet af natten, når han har nogle af sin små opvågninger.
Når han vågner, så må du vurdere hvorfor han vågner, hvorfor han søger jer og hvad han i det hele taget vil. Nogle gange kan det godt lade sig gøre at lulle barnet videre i søvnen igen, hvis man står parat og gør det før barnet når at vågne for meget op. Det kan også nogle gange være nødvendigt at tage ham op, berolige, betrygge, gå lidt med ham osv. og så putte ham tilbage i sengen igen. Nogle gange har han måske brug for lidt vand, virker tørstig - måske er han sulten og man skal måske overveje om hans indtag af mad og væske om dagen skal øges.
Det kan være en drøm som vækker ham og han har brug for at mærke at I er der, han er stadig så lille at han ikke forstå hvor I er, når han ikke kan se jer. Nogle gange er behovet for fysisk nærhed så stort at han er nødt til at få dette, kommer ind til jer, sover videre og når han så sover dybt, så flytter I ham tilbage til egen seng igen. Netop det at han begynder at vågne op i sin egen seng kan gøre at han stille og roligt også begynder at forbinde det at sove med at være hele tiden i egen seng.
Jeres søn har lært sig at komme ind til jer og det er super fint at han har fået denne tryghed. Det er også helt fint at han kommer ind til jer kl. 5 om morgenen - jeg er helt enig - det er naturligvis problematisk at han nu søger jer allerede om aftenen, så han rent faktisk næsten ikke når at sove særlig længe i sin seng.
Så derfor må I forsøge at få indført et ritual som I kan få ham videre i søvnen med - uanset om han vågner kl. 22, 23 eller 02 ...
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske