Svar: Risgrød og dårlig vane
13. maj 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Kristina
Lige med hensyn til risgrød, så er der for mig at se ikke den store forskel på om man selv laver grøden med rismel, vand og tilsætter mme, eller om man køber en færdig grød som indeholder både rismel og mme og man så selv tilsætter vand ...
For mig er den største forskel der, hvor man køber produkter som er tilsat frugt, eller f.eks. grøntsagsmos som pulver. Personligt vil jeg ikke selv spise en pulverkartoffelmos, men lave min mos af almindelige kogte kartofler og det synes jeg også man bør give sine børn ...
Det er rigtigt at der i nogle færdige produkter er tilsat lidt vanille for at give smag og det kan man naturligvis diskutere om er nødvendigt. Men når alt kommer til alt, så er det vigtigste vel at barnet spiser og kommer igang med skemaden og stille og roligt må man så forsøge at få barnet over på familiemaden :)
Hvis du tror du kan få din datter til at spise mere hjemmelavet grød ved at komme lidt vanille i, så må du gerne gøre det. Det kan være alle former for vanille du i givet fald bruger - men igen, er det nødvendigt? I stedet kunne du måske vende hende til din egen grød ved at blande den hjemmelavede og den købte grød så hun på den måde vender sig til at få mere af din egen mad. Det behøver jo ikke nødvendigvis at være enten eller, det kunne måske godt være både og ... :)
Og så tænker jeg også at du måske skulle prøve at lave andre former for grød selv, f.eks. hirsegrød, boghvedegrød eller quinoagrød - måske kan hun bedre lide noget af dette og det er meget fint at give hende smagsvariation. Du skal her også være opmærksom på at det er normalt at hun skal smage grøden mindst 10 gange før hun har vænnet sig til smag og konsistens, så det er også vigtigt ikke at give for hurtigt op :)
Med hensyn til at sove i løbet af dagen, så sker der måske det, at du nogle gange få puttet hende lidt for hurtigt. Det er i hvert fald vigtigt at du er opmærksom på at hendes vågne perioder skal være aktive perioder. Hun skal stimuleres og aktiveres både fysisk og mentalt, så hun får et længere stræk med masser af aktivitet for derefter at kunne sove et længere søvnstræk og netop føle behov for at sove.
Samlet set vil de fleste bør på din datters alder trives godt med at sove 5 timer i løbet af dagen og 10 timer om natten. Sover hun f.eks. 11 timer om natten (naturlig afbrudt af mad) så vil hun måske kun have behov for at sove 4 timer samlet i løbet af en dag.
Middagsluren er ofte den længste og det er meget fint at du her vælger at trille hende, så hun der sover ca 2½ time. Det er en god rytme at arbejde på og det må du gerne blive ved med.
Men de to andre lure - formiddagslur og middagslur, her må du forsøge at stoppe din service lidt :)
For det første er det vigtigt at du først putter hende, når hun tydeligt er parat til at sove. Hun skal lægges fra din favn og ned i vognen der, hvor hun faktisk næsten sover og slet ikke behøver blive trillet.
Har hun så behov for at blive trillet lidt alligevel, så er det vigtigt at du ikke triller hende i søvn, men kun triller lidt, stopper, lytter, kigger på hende, hvis hun ikke siger noget så holder du vognen stille. Hvis hun klynker, smågræder osv. så triller du lidt, ro på og så ny pause, lytter, venter. Det er vigtigt at stoppe med at trille så hun netop får muligheden for at falde i søvn uden at være i bevægelse.
Og med hensyn til sutten, så er det en god idé at du forsøger at holde lidt igen med den. Hun behøver ikke få sutten i munden hele tiden. Faktisk er det helt naturligt at sutten ryger ud, når hun sover dybt og kroppens muskler slappes af. Og hvis du så giver hende den i munden, hver gang hun vågner lidt op og skifter søvnfase, så får hun en vane med at hun kun kan sove med sin sut. Det kan betyde at hun så begynder at vågne op hver gang sutten tabes i forvisning om at du kommer og putter den i munden og det er en rigtig dum vane at få skabt :)
Nå men, en plan for dagen kommer så her:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød, evt. med lidt frugtmos som topping vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl. ca 13 - tidspunktet varierer lidt efter hvor lang en formiddagslur hun har taget.
Eftermiddag 16-16.30: Flaske
Sover dagens 3 lur
Aften 18-18.30: Tilbydes anden form for grød eller måske lidt grøntsagsmos af f.eks. gulerod og kartoffel, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske som spises mere eller mindre i søvne
Midt nat 03: Evt. flaske
Jeg håber ovenstående tanker og plan for dagen hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske