Brev:
Risgrød og dårlig vane
13. maj 2010
Alder:
4 mdr.
Risgrød og dårlig vane
Hej Helen
Så er jeg igen tilbage med et par spørgsmål vedr. min datter. Hun er nu blevet 4 mdr. og vi er ligeså stille startet med lidt grød. Hun er mest til risgrød fremfor majsgrød men det er jo også ligemeget. Men - hun bryder sig absolut ikke om den risgrød jeg selv laver.. hun vrænger - spytter det ud osv. jeg har prøvet at putte lidt æblemos i - uden held. Men den risgrød fra Nestle - den ryger bare lige ned.
Jeg kan godt smage at den smager sødere selvom de ikke har tilsat sukker samt at der er vanille i. Min SP har selvfølgelig anbefalet mig at lave grøden selv - hvilket jeg da også gerne vil men hun vil ikke spise den.. hun er rigtig god til at spise af ske og synke - når det er grøden fra nestle..
Så mit spørgsmål er: er det ok hun får risgrøden fra nestle indtil de 6 mdr. hvor hun skal have havregrød - eller er det bedre for hende at lærer at spise den grød jeg laver og har du i så fald nogle tips til hvordan jeg får hende til at spise den.. (jeg bruger fuldkornsrismel fra Urtekram - hvilket er anbefalet af min SP)- er købegrød ernæringsmæssigt dårligere end grød man selv laver..?
Det er sevfølgelig dumt at hun vender sig til at alt skal smage sødt men hvis jeg alligevel skal søde min egen grød med mos så er det vel samme resultat..? Kan jeg evt. putte vanille i min egen grød og skal det så være friske vanille korn der blandes i grøden.?
Mit andet spørgsmål går på en dårlig vane hun har fået - eller rettere det er nok mig der har givet hende den.. Som du ved har hun haft en periode hvor hendes lure om dagen ikke har været så gode - vågner ofte og vil ikke falde i søvn igen men er stadig træt. Nå men for at "holde" hende sovende - har jeg lullet - vugget barnevognen når hun vågner op til overfladen - jeg tror det er når hun skifter søvnfaser at hun har haft brug for hjælp til at sove videre og det har jeg så gjort på denne måde - men det er jo så nu blevet en dårlig vane - så selvom hun måske kan sove 2 timer af gangen i en lur så bruger jeg måske halvdelen af den tid på at vugge - lulle osv. for at hun ikke vågner.
Det der sker er flg. hun bliver puttet stort set uden problemer - og sover i 30-40 min. derefter kommer hun op til overfladen - hun vågner ikke - men mosler rundt og taber sutten. Jeg giver hende sutten og hvor hun før bare sov videre er jeg nu nød til at hjælpe hende med det ved at køre lidt med vognen - eller vugge den. Det kan jeg så gøre i 5-10 min. Så sover hun igen godt og jeg kan lade hende stå - så går der måske 20 min - nogengange 30 min - så starter det forfra. Om eftermiddagen og hendes aften powernap er jeg ofte nød til at kører med hende i længere tid.
Hvordan får jeg hende vendt af med min "service" igen..? Hun vågner ikke op - men mosler rundt i vognen - kører rundt med hænderne i ansigtet og smider jo derfor sutten - Hvis jeg lader hende mosle så vågner hun og jeg får hende ikke til at sove igen og så har vi ulvetime hele dagen.. Hun har jo kunnet sove uden min ekstra hjælp og vi er nu ved at have kørt de 3 lure godt ind i hverdagen, så nu vil jeg gerne hun igen sover videre uden min hjælp da det er lidt træls at stå derude og kører frem og tilbage hele tiden.
Jeg gør tit det med hendes middagslur hvor hun gerne må sove længere at når hun har sovet i en god time så går jeg en lang tur med hende så jeg sikre mig hun får mindst 2 timer til middag - er det ok..?
Håber du har nogle gode råd vedr. ovenstående - glæder mig til at høre fra dig.
Hilsner fra Kristina