Svar: Mangel på søvn er ved at køre os helt ned
13. maj 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at I har været nødt til at gøre det som i situationen har virket hos jer og det har været amning. Derfor har din dreng lært at alt hvad der handler om søvn også handler om amning, om at være i din favn, om duften af mælk og mor osv. Det har været super fint da han var lille, det har været nødvendigt, når han har været syg - men nu er han snart 1 år gammel og der er nødt til at ske ændringer.
Du fortæller at du nu er begyndt at skrue amningerne om natten ned, så han ammes aften, sen aften og vist også tidlig morgen ... derudover ammes han 4 gange i løbet af dagen, som mellemmåltider.
Din dreng er det man kalder for mælkedranker. Han får alt alt for meget mælk hen over døgnet og han spiser ikke almindelig mad nok. Du fortæller at han spiser godt, når han er rask - men maden han spiser er stadig grød og mos - altså let tilgængelig mad, skemad og mellemmåltider får han ikke. Han har brug for meget mere rigtig mad, sufficient mad og det er super vigtigt at du nu får stoppet amning.
Amning er rigtig godt, det er dejligt for både mor og barn, der er en masse gode næringsstoffer i modermælk og så forebygger amning også brystkræft. WHO anbefaler derfor amning - gerne til barnet er 2 år, fordi risikoen for brystkræft falder, jo længere tid man ammer.
Men med den alder din dreng har nu, så bør han ikke ammes mere end højst 2 gange i døgnet og alle amninger om dagen skal derfor fjernes og erstattes af rigtig mad.
Samtidig skal han så om dagen lære at sove uden at få mælk, uden at blive holdt i din favn osv. og de ritualer du får skabt om dagen skal du så overføre til aften og nat. Det er lettere at lære ham det om dagen først og det bliver du nødt til.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød eller øllebrød, vand eller sødmælk af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur kl. 10, skal ikke have bryst. Start med at sætte ham i barnevognen, lad ham kigge på verden, se og opleve og put ham først, når han tydeligt viser sig parat til at sove. Uden at have noget i munden og uden at være i din favn, han sidder i sin vogn og du kan tale lidt stille til ham :)
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, rognguf, tunsalat eller lignende. Suppleres med kogte ærter, majs, gulerod, godt kogte pastaskruer, rejer, muslinger, ½ hårdkogt æg eller lignende. Kan evt. supplere med lidt mos, så du er sikker på at han får mad nok. Vand af kop.
Puttes til middagslur kl. 13-13.30 - tidspunktet afhænger af hvor lang og hvor sen en formiddagslur han har taget. Du skal ikke amme ham her, men igen sætte ham i barnevognen, trille ham en tur og i princippet lære ham at sove uden dig. Har han brug for at få noget i munden, så kan han få lidt frugt, eller du kan give ham en lille pakke rosiner han kan sidde og spise på vejen (max 50g om ugen), det vil også gøre ham mentalt træt og mere parat til at sove.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, moset banan eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, helt almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, pizza, frikadeller (kød eller fiskedeller), kylling i karry med ris, fiskefilet, laks fra ovnen, lasagne osv. Vand eller sødmælk af kop.
Suppleres med en godnatgrød, så han med sikkerhed ikke er sulten, når han puttes.
Ammes 19.30-20 og puttes derefter i sin seng ligesom nu ved at du ligger ved siden af ham, taler med beroligende lyde, holder hånden på hans brystkasse osv.
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes x 1 og sover herefter videre i sin egen seng igen.
Der skal presses mere mad ind og det kommer der naturligt, når du fjerner amninger. At han er lang tid om at spise hænger naturligt sammen med at han ikke føler særlig stor sult, når maven er fyldt op med mælk, men sandsynligvis også sammen med at han ikke har særlig meget øvelse i det og det er han nødt til at få nu :)
Mere varieret kost, indtag af også fisk (Omega 3, jod og selen) vil også hjælpe på hans sygdom. Han har brug for at spise sufficient og få næringsstoffer via maden for også at få styrket sit immunforvar. Der er gode stoffer i modermælk, bestemt, men nu skal der altså andre gode stoffer til og derfor er han nødt til at komme mere igang med maden, større mængder og også større variation.
Ændringerne hos jer skal altså ske om dagen i første omgang og så derefter også om natten og det er vigtigt at du holder fast i at han ikke skal ligge hos dig og amme hele natten, for så får du heller ikke ændret noget om dagen - tingene hænger jo sammen.
Du kan ikke regne med at din dreng siger fra. Han vælger brystet fordi det er det han er vant til og føler sig fuldstændig tryg ved - han har ikke lært det anderledes og det er super hårdt for både ham og dig at tingene nu skal laves om. Men der er desværre kun en til at ændre på det og det er dig - han gør det ikke - :)
Så jeg håber at du hermed har fået et venligt skub i den rigtige retning:)
Og med hensyn til min bog om søvn, så kan du få en del ud af at læse den - fordelen er at du kan læse de kapitler som ligepræcis omhandler din dreng og hans søvnproblemer. Du behøver ikke læse hele bogen. For dig kunne det f.eks. være relevant at læse de kapitler der handler om at sove uden at få mælk om natten (normalt 6-7 måneder) og om separationsfasen og søvnassociationsproblemer (ofte 8-10 måneder).
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske