Svar: Søvn om natten - 5 mdr.
13. maj 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Maibrit
Udviklingsmæssigt sker der rigtig meget med din datter lige nu. Man kalder det for tigerspring, når hun på en gang udvikler sig meget både fysisk og mentalt.
Fasen hun lige nu går igennem er kendetegnet ved at hun generelt bliver mere pylret og kan virke lidt mere småklynkende end du tidligere har oplevet. Hun vægrer sig måske overfor visse fremmede, vil helst være hos dig og er stadig også lidt pylret selvom hun er på din arm, det er nok det du oplever lidt som 'morsyge'.
Hun begynder at kunne bruge sine motoriske færdigheder mere bevidst. Fra blot at kunne gribe omkring sit legetøj, så begynder hun nu at se på legetøjet, række ud efter det, gribe det, ryste det og putte det i munden.
Hun begynder også at bruge sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire.
Motorisk begynder hun også at vende sig fra ryg til mave eller omvendt, og hun begynder måske at forsøge at krybe lidt hen over gulvet (ofte baglæns).
Lige nu gennemgår hun altså et spring, hvor hun udvikler sig rigtig meget både mentalt og fysisk og det er derfor en periode, som kræver lidt mere omsorg, trøst og nærhed. Det er en fase, en periode på nogle uger, så er der ofte lidt ro på igen og omkring uge 26 kommer så ofte en ny urolig periode (så er du advaret :))
Derfor er det også helt normalt at hun lige nu søger brystet og din nærhed lidt ekstra, at det er der hendes behov ligger og når du giver hende nærheden, så falder hun naturligt bedre til ro.
MEN, det er dog også vigtigt ikke at komme ind i en vane hvor hun bliver afhængig af brystvorten i munden for at kunne sove og derfor er det vigtigt at du forsøger at finde balancen imellem at give hende den nærhed hun søger og stadig holde fast i at der ikke skal skabes dårlige vaner.
Du skal naturligvis sikre dig at hun får både mælk og mad nok i løbet af dagen, så hun ikke af den grund behøver søge det ekstra om natten. Du kan f.eks. også lægge dig med hende i dobbeltsengen i løbet af dagen og amme hende liggende, som var det nat og på den måde få givet hende lidt af det hun søger om natten, men give det om dagen ... Og så skal du sikre dig at hun spiser effektivt og godt hos dig om dagen, når du ammer hende og at hun ikke slipper, tager fat, slipper, pludrer osv. i stedet for egentlig at spise :)
Når du er sikker på at hun om dagen får hvad hun behøver, så skal du også om aftenen forsøge at få hende fyldt lidt ekstra op. Prøv f.eks. sen aften at få ammet hende fra begge bryster, læg evt. en skiftning ind imellem, så hun vågner lidt op til dåd og derefter spiser godt igen. Herefter må hun så gerne sove et lidt længere stræk og behøver ikke dit bryst igen - det vil være dejligt for jer begge to, hvis I så kan sove 4 måske 5 sammenhængende timer.
Har hun brug for at komme op, så prøv om du kan lade være med at give hende brystet hver gang, men om hun ikke kan beroliges og betrygges med kærtegn, beroligende ord osv.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske