Brev:
Søvn om natten - 5 mdr.
13. maj 2010
Alder:
5 mdr.
Søvn om natten - 5 mdr.
Kære Helen
For 1 måned siden skrev jeg til dig mht. min datters søvnmønster. Faktisk umiddelbart efter du svarede skippede hun den 3. gang og har lige siden "kun" vågnet 2 gange og det har jeg taget helt stille og roligt både pga. af dit svar og fordi hun er så nem at ligge igen.
Nu har det så ændret sig drastisk. Hun vågner faktisk hver time-1½ og hvis vi er heldige først hver 2. time. Hun klynker og græder lidt og ligeså snart jeg tager hende op i mine arme og ligger hende ved mit bryst så falder hun helt til ro og som altid er hun helt nem at ligge igen, ingen problemer der. Men er det helt normalt.
Som for 1 måned siden spiser hun 2 gange om natten men alle de andre gange vil hun bare op og ligge i mine arme og ved brystet, som hun synes er meget beroligende. Det fungerer stadig godt at lirke mit bryst ud og ligge hende, men jeg synes nu det er en del gange jeg skal det:-) Jeg har prøvet alle de gode metoder til at få hende til at sove videre og de lidt mindre gode med sutten og det at give hende bryst, men det eneste lige nu hun er tilfreds med er at komme op til mig og ligge ved brystet. Det er ligesom om hun har brug for min nærhed og føler den specielt med min krop mod hendes og mit bryst i hendes mund. Således vågner hun 2 gange for at spise og alle de andre gange for "bare" at ligge hos mig.
Både min mand og jeg synes hun er gået hen og blevet lidt morsyg, og jeg spekulerer på om det kan være tilfældet når hun vågner om natten? Hun har ikke åbne øjne når hun vågner om natten, hun vil ikke vugges i søvn i mine arme kun bare ligge hos mig og have bryst. Hun vågner sidste gang ved 04.30 tiden og så tager jeg hende over i min seng, ammer hende lidt liggende og sover så videre der til kl. ca. 06.30-07.30.
Når hun ammer ved jeg ikke hvor meget hun spiser da hun spiser vender hovedet væk, spiser og vender hovedet væk osv. så måske får hun ikke nok om dagen, jeg ved det ikke
Jeg har derfor nogle spørgsmål i forbindelse med ovenstående:
1. Er det noget med hendes udvikling at gøre eller gør jeg noget forkert/galt? (hun er meget meget aktiv, glad og opmærksom på alting)
2. Hvilken holdning har du til måden jeg alle gange får hende til at falde i søvn på mht. at ligge hos mig med brystet i munden (jeg sidder på sengekanten) og senere tage hende over i min seng og amme hende liggende? Bliver hun afhængig af det?
3. Mangler hun måske mere mælk om dagen? Hun spiser ligeså meget om natten som hun altid har gjort men vågner bare mange gange:-(
Jeg synes jeg er god til at tage det stille og roligt og jeg stresser slet ikke om natten. Jeg ser det ikke som om der noget galt med hende kun om jeg kan gøre noget anderledes. Hun er altid glad om dagen og hun er simpelthen så aktiv, opmærksom på alting og er helt vild med at være med hvor det sker hvilket vi også nyder godt af:-)
Min mand er fantastisk om natten. Selvom han skal på arbejde nusser han mig altid på ryggen når jeg sidder på sengekanten med Viktoria om natten, så jeg føler altid vi er 2 om det. Jeg synes det er nogle hårde nætter.
UNDSKYLD det lange brev men jeg ved overhovedet ikke hvor jeg skulle starte og slutte, da jeg slet ikke forstår hvad der sker lige nu?????
Som altid tusinde tak for dine dejlige brugbare og forstående svar.
Kærlig hilsen
Maibrit