Svar: Begyndt at hade sin seng
13. maj 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Adams trætte forældre
Det vil være en rigtig god idé at I får tjekket Adams ører, nogle gange når børn vægrer sig mod at blive lagt i deres seng og også sover uroligt og har mange opvågninger om natten, så skyldes det at barnet har problemer med ørerne. I kan bestille tid direkte hos en ørelæge - I behøver ikke henvisning.
Nogle børn forbinder deres seng med noget ubehageligt, hvis de har fået lov til at græde længerevarende i sengen, hvis der ikke er blevet reageret. Det kan både være fordi han har fået lov til at græde, når han er blevet puttet fordi I f.eks. har kørt en metode hvor "han skal lære at falde i søvn selv" eller det kan ske, hvis han f.eks. er vågnet og har været rigtig ked af det og I så ikke har hørt ham og derfor har været for lang tid om at reagere. Sådanne oplevelser kan nogle gange gøre, at barnet forbinder sin seng med noget ubehageligt og noget utrygt og derfor vægrer sig mod at blive lagt der. Om det kan være tilfældet hos jer ved jeg ikke - det er jo første gang I skriver til mig :)
Derudover tænker jeg at det er super vigtigt at han igen begynder at forbinde det at skulle overgive sig til søvnen med noget dejligt og noget rart og derfor vil det være super godt, hvis han lige nu bliver ammet mere eller mindre i søvn. Amningen skal indgå som en fast del af hans putteritual, fordi amningen gør ham tryg og den vil hjælpe ham med at overgive sig til søvnen på en naturlig og rar måde.
I løbet af dagen kan du amme ham i dobbeltsengen og lade ham falde i søvn der, så får I begge hvilet jer godt. Samme princip kan du så overføre til om aftenen, hvor du også ammer ham i soveværelset og så kan du forsøge at putte ham i sengen lige der, hvor han er lige ved at falde i søvn, men stadig registrerer, hvor han bliver lagt. Han skal altså ikke puttes spilvågen, men puttes fra mors favn og ned i sengen lige der, hvor ham misser med øjnene men er fuldstændig tryg og rolig ved at skulle overgive sig til søvnen.
Jeg ved ikke hvor fysisk stor han er - men hvis det er muligt at svøbe ham i et klæde eller i dynen allerede når han bliver ammet, så vil det være rigtig godt. Så føles skiftet mellem favn og seng ikke så stort. Når han så ligger i sin seng, så er det vigtigt at du stadig har hænderne på ham så han mærker nærheden, mærker at du er der og luller ham til ro, der hvor han ligger. Måske skal han op i favn igen, beroliges, betrygges og atter puttes i sengen når han igen er rolig. Det kan godt være nødvendigt at gøre dette flere gange i en periode, for at få ham gjort helt tryg ved sin seng igen.
Og så lige en lille sidebemærkning ... :) At sove fra 19-05 uden at få mad er super flot og det ses at børn pludselig har et par nætter, hvor de gør dette. Det er dog ikke noget I kan forvente og især ikke når han nu er begyndt med skemad. Hans væskebehov er ligeså stort som hidtil, skemaden kommer ud over hans vanlige indtag af mælk og derfor vil han naturligt have behov for hyppig amning - ofte netop aften og nat ... Så er det dejligt at han har kunne sove et langt søvnstræk - men I kan ikke forvente at han gør det de næste par måneder. Han har brug for mælk netop i ydertidspunkterne.
Det er derfor et reelt behov at blive ammet igen f.eks. kl. 01 og en plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre i mors seng, vågner ofte også med en morgenamning
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes
Sover dagens 3. lur som ofte er en powernap
Aften: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten
Sen aften eller tidlig nat: Ammes
Mange børn har faktisk i denne alder behov for amning både kl. 20, 23.30, 03 og 06 - men nogle børn vil trives fint med amning kl. 20, 01 og 05 og det kunne godt være tilfældet hos jer - men relevant med mælk på ydertidspunkterne er det altså stadig :)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske