Brev:
Begyndt at hade sin seng
13. maj 2010
Alder:
5 mdr.
Begyndt at hade sin seng
Kære Helen
Min søn på 5½ måned har radikalt ændret soveadfærd for omkring en måned siden.
Før dette kunne han lægges til at sove i sin seng uden det store besvær. Han var glad men træt og lagde sig selv til at sove efter et fast godnat-ritual.
Pludselig ændrede verden sig totalt. Vi troede først han var i gang med et "tigerspring" og at det ville gå hurtigt over, men her 4 uger senere er der stadig intet der virker.
Krisen opstår så snart vi prøver at lægge ham ned i sengen. Altså lige i det vi bøjer os ned over sengen med ham i armene begynder han at græde og skrige. Dette sker selv om han var i fantastisk humør lige sekundet inden og selv om han nærmest sover på armen sekundet inden.
Vi har prøvet at få ham til at forbinde sengen med noget godt og rart. Han har en fast puttebamse, og vi har forsøgt med at sidde og lege lidt i sengen inden han kommer ned og ligge.
Det dårlige putteritual har nu påvirket hele nattesøvnen og når han endelig er faldet i søvn (ofte ved at vi lægger ham i barnevognen og kører en tur eller vugger ham i søvn) så vågner han igen efter 4 timer (omkring kl. 1) og derefter er resten af natten kun meget korte søvnperioder og meget gråd og kalden. De første mange gange han vågner kan jeg få ham til at sove igen kun med sut og shh shh lyde, men ved 3-4 tiden bliver det sværere og sværere, og til sidst giver jeg ham bryst får at få lidt søvn. Så sover han til lidt i kl. 6.
Han får grød i løbet af dagen og bryst, og han har før sovet fra kl. 19-5 uden mad.
Han sover fint om dagen (ude i sin barnevogn). Typisk 3 gange om dagen 1 til 2 timer. Og meget sjældent senere end til kl. 16 (måske 16.15).
Han bliver lagt i seng kl 19.
Med venlig hilsen
Adams trætte forældre