Brev:
Gode råd til søvn om dagen
13. maj 2010
Alder:
6 mdr.
Gode råd til søvn om dagen
Hej Helen
Jeg skrev til dig i april for at få hjælp til at få vores søn til at sove. Vi havde store problemer hele døgnet. Du anbefalede, at vi forlængede hans vågne perioder, puttede ham i en sovepose, og gav ham flasken der, hvor han skulle sove.
Rådet med soveposen har virket rigtig fint, og vi har også forlænget hans vågne perioder. Før havde jeg accepteret, at han ikke sov særlig meget om dagen, men jeg tænkte, at når nu nogle af dine råd havde virket på hans nattesøvn, havde du måske nogle flere gode råd til hvordan, vi får ham til at sove om dagen. Derudover har jeg nogle andre ting, jeg håber, du kan komme med noget input til.
Vores søn (6 mdr. født 5 uger for tidligt) har taget rigtig godt imod soveposen, og sover nu for det meste rigtig godt om natten. Han er stadig meget sensitiv dreng, og når der er sket noget i løbet af dagen, som på en eller anden måde, har været for meget for ham (hvilket er ofte) sover han tilsvarende dårligere. Men dette har jeg det nu ok med. Hans dårlige nætter er stadig meget bedre end hans gode nætter, ifht. før vi introducerede soveposen mm.
Det med at give ham flasken, der hvor han skal sove, har ikke virket. Men det virker at pakke ham ind i soveposen, tage ham i armene og give ham flasken. Han falder herefter til ro efter ca. 5 min, og kan puttes i sin seng eller barnevognen. Som sagt fungerer det fint om natten og aftenen. Er inde ved ham ca. 5-8 gange, hvor det som oftest er nok at tænde for hans DooDoo bamse og stryge han over panden. Så her har været en meget stor forbedring.
Vores problem ligger i søvnen om dagen. Han sover ca. 2t om dagen fordelt på ca. 5 lure. Jeg har forsøgt at få ham til at sove kun 3 lure, men det kan han simpelthen ikke holde til, når han ikke sover mere. Han bliver meget ked af det, og meget pylret. Det skal siges, at efter han er begyndt at sove bedre om natten ikke altid virker som om, han er udhvilet, efter sine dags-lure.
Jeg har prøvet at trille med barnevognen (både før og efter hans ændring af søvn), men det virker bare ikke. Så snart barnevognen står stille begynder han enten af pludre eller græde. Dette selvom jeg prøver i over 1 t. Hvis jeg bare lader ham ligge, når han pludre, går der 5 min, og så græder han meget kraftigt. Jeg har også prøvet at stryge ham over panden, samt at synge for ham. Men det virker ikke rigtigt. Har du nogle gode råd hertil??
Du skrev tidligere, at vi skulle forsøge at give ham noget mere modermælkserstatning om dagen. Dette har vi forsøgt. Enten spiser han dog så meget grød, at han ikke kan spise så meget mælk, eller spiser han så meget mælk, at han slet ikke er sulten til grød. Vores SP sagde derfor (inden hun gik på pension), at vi skal lave grød på følgende måde: eks. 1 dl havregryn eller andet, 2 dl. vand. MME-pulver svarende til 150ml erstatning. På denne måde skulle hans grød gå ud med et måltid, og han skulle samtidig få, hvad han har brug for. Den mælk han får om dagen nu, hænger indtil videre udmærket sammen med den mængde grød han spiser, dvs. han har appetit til både lidt mælk og grød.
I hans vågne periode forsøger jeg mit bedste for at stimulere ham både mentalt og fysisk. Dette kan dog til tider være svært, da han jo er meget sensitiv, og derfor hurtig får nok – det kommer oftest som lyn fra en klar himmel. Nogle dage kan han åbenbart bare ikke holde til så meget fysisk, men mere nogle stille lege. Men de dage, hvor det går godt, tumler jeg ham max for også at få ham fysisk træt. På de gode dage synes han det er mægtig sjovt. Jeg synes dog det kan være svært at blive ved med at stimulere ham, når han er så meget vågen. Han vil som oftest heller ikke ligge selv, selvom jeg er ved siden af. Vi går ture, leger sanglege, tumler, ser på diverse ting her hjemme og i haven, leger med legesager.
Pga hans sensitivitet vil han også yderst sjældent ligge selv. Jeg forventer ikke at en dreng på hans alder kan underholde sig selv i lange perioder, men med så få pauser i løbet af dagen, er jeg nød til at lave nogle ting, mens han er vågen. De få pauser der er, bruger jeg pt på at få morgenmad, frokost og gå i bad. Men så er de jo næsten også brugt. Han vil kun ligge selv i ca 5 min (måske én gang om dagen 10 min) Herefter bliver han hysterisk. Dette på trods af, at han kommer med mig rundt (jeg tager hans legetæppe og legesager med), og jeg synger for ham eller taler til ham hele tiden.
Jeg er derfor meget ”på” i løbet af dagen, og kreativiteten til hans leg kan til tider godt være begrænset. Især når han absolut vil lege med mor hele tiden. Derudover har han mange dage, hvor han kun er ”tilfreds”, hvis han enten er på min arm eller små tumles hele tiden. Det synes jeg til tider godt kan være lidt hårdt. Gør jeg noget forkert?
Vi har haft held til at få ham med ud og handle 1 gang om ugen, samt mødregruppe hver anden uge. Dette går godt. Dog især efter mødregruppen (hvor vi er nød til at gå tidligere), kan han godt være en del pylret resten af dagen. Vi går til baby-svømning med ham hver lørdag. Dette har vi gjort, siden han var lidt under 2 mdr. Dette går rigtig godt – han synes, det er vældig sjovt. Vi kan dog ikke lave meget mere med ham i løbet af én uge, da det bliver for meget for ham. Det påvirker simpelthen hans søvn for meget, og han bliver meget tryghedssøgende, pylret og ked af det, når vi kommer hjem.
Vi er derfor meget sjældent ude på besøg hos familie i weekenderne eller lign., da det bliver for meget for ham. Vi har dog aftalt med børnelægen (som er tilknyttet, da han er så følsom + har refluks), at vi skal prøve at teste ham jævnligt, hvilket vi selvfølgelig også gør. Jeg vil dog også sige, at det går bedre og bedre med hans sensitivitet.
Her er en gennemsnits dag (indtil videre)
5.30/6: vågner, står op. Er glad (oftest her er der held til at han vil ligge selv 10 min). Leger stille sanglege
7.00: Er træt, falder hurtigt i søvn i soveposen – vil som oftest ikke have noget flaske. Bliver puttet i barnevogn. Sover kun 40 min
8.00: får ca. 2 dl. grød med frugtmos+vand. Herefter leges
9.30: Han begynder at blive meget pylret og træt. Bliver puttet i sovepose, flaske: spiser ca. 50 ml i mors arme. Sover ca. 30 min. Vi leger efter luren.
10.00/10.30: går tur med hunden ca. 25-30 min. Er stille og iagttagende.
11.00: begynder igen at blive meget pylret. Gnider sig meget i øjnene. Bliver puttet i sovepose, flaske: spiser ca. 30-50 ml i mors arme. Sover ca. 30 min. Vi leger efter luren.
12:30: får ca. 2 dl. grød med frugtmos+vand. Herefter leges
13.00: Puttes igen til lur (har som oftest været pylret den sidste time). Bliver puttet i sovepose, flaske: spiser ca. 50 ml i mors arme. Sover ca. 30 min. Vi leger efter luren
14.30/15.00: Puttes igen til lur (har som oftest været pylret den sidste time). Bliver puttet i sovepose, flaske: spiser ca. 60-100 ml i mors arme. Sover ca. 30 min. Vi leger efter luren
16.00: går tur med hunden ca. 25-30 min. Er stille og iagttagende den første del af turen, bliver herefter pylret. Leger skiftevis med mor eller far
17.30/18.00: spiser kartoffel+grøntsagsmos ca. 1 dl, får herefter flaske, spiser ca. 70 ml. Er god til at side selv i højstol ved bordet i ca. 10-15 min, mens mor og far spiser. Leger herefter og evt. i bad.
19.30: bliver puttet godnat. Får godnat historie. Puttes i sovepose. Flaske: spiser 150-170 ml i mors arme. Falder til ro efter 5-10 min. Puttes.
20.30: ”vågner” kort, DooDoo bamse tændes og han stryges over panden. Sover videre.
21.00-21.30: har ca. 3 vågne periode i dette mellemrum – sover ikke rigtigt, men viser tydeligt, at han meget gerne vil. Kan ikke nøjes med at blive strøget over panden den sidste gang. Kommer op i mors arme til sidst, i soveposen i ca 2 min. Bliver lagt igen i sengen. Lægger sig herefter til at sove.
23.30/24.00: flaske: spiser 180ml. Falder hurtigt til ro efter spisningen.
01.30: ”vågner” kort, DooDoo bamse tændes og han stryges over panden. Sover videre.
02.30: ”vågner” kort, DooDoo bamse tændes og han stryges over panden. Sover videre.
03.30: vågner. Bamse mm får ham ikke til at falde til ro. Enten skal mor sidde med ham i armene i 30-40 min. Som oftest kommer han dog med ind i mors+fars seng uden soveposen. Falder til ro efter ca 15 min. Sover dog først efter ca 30-40 min. Men affinder sig med bare at ligge i sengen.
4.30: flaske; spiser ca. 80 ml. Falder til ro i mors arme uden sovepose efter ca. 15 min. Sover dog først efter ca. 30 min, sover videre i mors og fars seng.
Som du kan se er der store forbedringer. Jeg synes ikke længere natten er noget problem, det er dejligt, at både han og jeg endelig får noget søvn. Han er tydeligvis også blevet mindre pylret og mere glad om dagen. Han kan også holde til lidt mere mht. hans følsomhed end før. Det kunne dog være rart, hvis dagen kunne blive lidt bedre, da han som nævnt ofte ikke længere virker udhvilet efter sine dags-lure.
Jeg har lige et sidste spørgsmål ang. søvn. Der går jo ikke så længe inden, han skal begynde at brug sele i barnevognen, men jeg er lidt usikker på, hvordan vi skal gøre det, når han indtil nu kun vil sove, hvis han lige får lov til at falde til ro i mors arme. Hvis han skal have sele på herefter, vil hans ro blive forstyrret så meget, at han ikke vil sove, da det vil betyde, at han skal udpakkes af soveposen for at få den på. Har du evt. en løsning på dette?
Det var vist en ordentlig omgang spørgsmål, men vi havde nu stor gavn af dit svar sidste gang, så jeg tænkte, at du måske havde noget vi kunne bruge igen.
Med venlig hilsen
Den meget mere udhvilede mor :-)