Svar: Kyllingesteg, ribbensteg, fisk
13. maj 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Sanne
Hvor er det skægt - en grænseoverskridende succes, - tak :)
Marie må spise alt og hun må også gerne få ovnstegt steg, hun vil elske både kyllingesteg og ribbensteg og du må også gerne give hende et stykke svær at tygge/sutte på - det er helt okay :)
Hun må også få alle former for fisk, laks er f.eks. en fisk som børn tit godt kan lide. Det er let at lave laks i ovnen, du kan lave den naturel eller du kan komme pesto eller f.eks. parmaskinke på ...
Rødspætte skriver du at hun ikke er vild med, det er helt fint, også andre former for lys fisk kan bruges. Af udenlandsk fisk kan bruges f.eks. pangasius filetter, men du kan også give hende hellefisk, torsk, lyssej, ørred eller andre former for fladfisk end lige rødspætte. De helt lyse fisketyper som hellefisk, pangasius eller rødspætte smager også godt med tomatsovs og parmesan over og så i ovnen - og så lidt pasta, ris eller nye kartofler til :)
Fisk er også vigtigt til frokost og her kan du give hende forskellige smørbare typer fiskepålæg, det kan være rognguf (smørbar torskerogn), makrel i tomat, sildepostej, tunsalat eller lignende. Du kan også give hende torskerogn vendt på panden, serveret med lidt remoulade, det samme med panerede rødspættefileter, du kan give hende rejer, muslinger, - hvad du nu kan finde på og kan få hvor I bor :)
Anbefalingen er at børn under 3 år højst spiser 25 g rovfisk om ugen. Rovfisk er f.eks. rokke, helleflynder, oliefisk, escolar, sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre, sandart og tunbøffer. Det gælder ikke dåsetun, der typisk bliver fremstillet af små tunfisk, som indeholder mindre kviksølv.
Se i øvrigt i babykøkkenet, hvordan man kan lave børnevenlig sushi ... :)
Fortsat god appetit og held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske