Svar: Ændrede sovevaner
12. maj 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Christina
Man oplever nogle gange at børn netop i 8, 9, 10 måneders alderen har en periode hvor de sover mindre end man gennemsnitligt vil forvente. Det handler ofte om at de udvikler sig rigtig meget i den periode og har en utrolig stor lyst til at opleve og finde ud af verden - så de har simpelthen for travlt til at sove :)
Det er vigtigt at holde fast i at din datter fortsat får to lure dagligt, fordi det at hun sover, også selvom det er kortvarigt gør at hun får bearbejdet nogle af sine oplevelser og derved lærer hun også. Det er først, når hun sover at de ting hun oplever bliver lagret - det er blandt andet derfor man siger, at man bliver klogere, når man sover.
Når hun sover sine 2 små lure i løbet af dagen, så styrkes hendes immunforsvar også og hendes overskud til at lege, kunne være sammen med andre og lære om dagen er betydeligt større.
Hvis hun ikke får sine powernaps, så bliver hun irritabel, hun giver let op, hun leger dårligere og får en unødig dårlig dag.
Din opgave er derfor at sikre hende to lure dagligt, som hun nu viser behov for evt. trille hende med barnevognen, for at holde hende sovende til middagsluren - og så må du acceptere at hun lige nu sover lidt mindre end gennemsnitligt forventet. Du må tro på at hvis hun har brug for søvnen, så vil hun sove lidt længere og når hun vågner, tydeligt virker glad og parat til at lege igen, så er det fordi hun har sovet det hun lige umiddelbart behøver :)
Så ro på, hun lyder til at være en pige der trives fint.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske