Svar: Sove uden mor
9. maj 2010
Alder:
12 mdr.
Kære C.
Tak for dit brev, jeg kan godt forstå du synes det er rigtig svært og at du bliver ked af det ... det er bestemt ikke en let situation for nogen af jer, men som du skriver er det besluttet ved statsamtet og I er derfor nødt til at forsøge at finde ud af det og også - få det bedste ud af det, som situationen nu er :)
Det vil umiddelbart nok være lettest for din dreng at blive passet af far, hvis du ikke ammer mere. Det vil derfor være en god idé at du begynder at indføre et nyt ritual, som også far kan bruge, når jeres dreng er der.
Da det vil være en meget ny situation for jeres dreng at skulle sove hos far, så vil jeg anbefale at far sover sammen med ham, ligesom du plejer at sove med ham. Det er vigtigt at ændre så lidt som muligt, han har og får masser af nyt at forholde sig til.
Mit forslag er derfor at du i stedet for at amme din dreng i søvn nu begynder at give ham en kop mælk og en banan at sove på - også gerne en godnatgrød som en del af putteritualet, så du er sikker på at han er mæt, når han skal sove. Og så indfører du en godnathistorie, hvor I stadig ligger tæt sammen i din seng. Han får altså samme fysiske kontakt og nærhed, men ikke brystet og falder til ro i din favn med godnathistorie og følelsen af at han ikke er alene.
Far kan på samme måde sætte sig med ham eller lægge sig med ham i fars seng, når han så skal puttes hos far - på den måde kan I lave så blid en overgang for jeres dreng som muligt. Lære at sove for sig selv i egen seng på eget værelse, må kommer senere, når han har vendet sig til alt det nye :)
Det er naturligvis uhensigtsmæssigt hvis far kommer og er sammen med jeres dreng lige præcis i de timer, hvor han sover til middag - det vil naturligvis irritere far, men det vil jo også gøre at jeres dreng ikke lærer sin far særlig godt at kende, hvilket jo er vigtigt, når han fast skal til at bo mere hos ham ...
Jeg synes derfor I skal prøve at tale om, hvorvidt han evt. kan komme på et andet tidspunkt, så det hele kan hænge bedre sammen.
Og med hensyn til skænderi, så er det vigtigt at I ikke råber og skændes hen over hovedet på ham. Prøv om I kan gøre det, når han ikke er der - eller når han sover ...
Rigtig meget held og lykke, håber I får det til at fungere bedst muligt. Knus herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske