Svar: Mad - hvad og hvor meget?
9. maj 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Maibrit
Du kan tro jeg havde en dejlig mors dag, jeg har nemlig også altid fødselsdag deromkring, så jeg bliver ofte lidt ektra forkælet ... :) Tak fordi du tænker på mig :)
Det vil være rigtig godt at din datter får skemad 2 gange dagligt og du kan give hende grød til frokost og grøntsagsmos til aften.
Hun skal stadig ammes rigtig meget - normalt 6 amninger i døgnet og en plan vil ofte se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13-13.30
Eftermiddag 16-16.30: Ammes
Sover dagens 3. lur, som ofte er en powernap på 20-30 minutter
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20 - tidspunktet varierer lidt efter hvor lang og hvor sen en 3. lur hun har taget
Sen aften 24: Ammes og begynder måske at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig - har hun brug for en ekstra amning midt nat er det helt okay.
Som du kan se er rytmen således at lillepigen starter med at få skemad, når hun vågner af en lur og får så bryst inden hun skal sove igen.
Hvis I slet ikke er begyndt med skemad endnu, så vil det være rigtig godt at starte med grød til frokost. Du kan give hende risgrød, majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød eller quinoagrød og du kan for at variere yderligere komme frugtmos på som topping. Det kan være alle former for kogt mos eller mos fra glas. Æblemos, pæremos, papajamos, ferskenmos, sveskemos eller mos af bær f.eks. jordbærmos - det er helt okay :)
Start med 3, 4, 5 skefulde og øg hende så langsomt i mængde, giv hende ikke meget store portioner, det er fint at give hende 3/4-1 dl. af gangen. Det er bedre at hun får netop 3/4 dl. 2 gange dagligt og så drikker mælk efterfølgende end at hun får 1½ dl. på en gang og så ikke vil tage sin mælk.
Når det fungerer godt med skemaden til frokost, så kan du begynde at give hende grøntsagsmos om aftenen. Hun kan få mos der tager udgangspunkt i de grøntsager som I andre spiser, det kan være kartofler, gulerødder, blomkål, broccoli eller squash - det er helt fint, hun må gerne få almindelig milde grøntsagstyper.
Når hun bliver 6 måneder så sker der rigtig meget madmæssigt, men indtil da er det fint at holde sig til de mere enkle og simple. Det vil være en stor omvæltning for hende at spise fastere føde og derfor skal du tage det lidt stille og roligt i starten. Men samtidig er det dog udmærket at lade hende få lidt variation, så hun ikke får samme grød og mos dag efter dag, men oplever at få forskellig smagsvariation.
Du kan lave grød og mos selv, du kan også købe færdiglavet babymad. Husk at i alt hjemmelavet mad skal der tilsættes 1 tsk fedtstof i hver portion og også mælk (det kan være udmalket modermælk eller modermælkserstatning).
Jeg vil anbefale dig sundhedsstyrelsens bog "Mad til spædbørn og småbørn", den kan købes på apoteket - nogle sundhedsplejersker udleverer den også ... Og så vil jeg også anbefale dig at kigge lidt i babykøkkenet her på siden og se hvordan du laver forskellige former for grød og mos.
Rigtig meget held og lykke - god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske