Svar: Spørgsmål om mad - 12 mdr.
8. maj 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Lillepigens mor
Tillykke med 1 års fødselsdagen - en stor dag :) Og tusind tak for dine dejlige ord om min bog!
Med hensyn til mælk efter 1 års alderen så skriver sundhedsstyrelsen:
"Efter 1 år gives letmælk, ca. ½ liter om dagen. Det er ikke nødvendigt at komme op på hele mængden, men kosten lever nemmere op til de anbefalede indhold af vitaminer og mineraler, hvis den indeholder minimum 350 ml mælk eller mælkeprodukter om dagen. Det er derfor en god idé at lære barnet at drikke mælk af kop i løbet af andet
halve leveår." (Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst. 2005).
Hvis din datter ikke får mælk nok, så bør du give hende kalktilskud dagligt - det er vigtigt for hendes knogleudvikling :)
Derudover så er det altså nu letmælk i stedet for sødmælk der anbefales, men stadig har din datter brug for lidt fedtstof i sin grød og også brug for smør på brødet, sovs osv. Du må, hvad mælk angår, også gerne variere lidt så hun f.eks. drikker letmælk af kop (måske kan hun bedre lide det end sødmælk) og så får surmælksprodukter af sødmælkstypen og på den måde sikres lidt ekstra fedtstof.
Ellers er det jo især fisk som giver hende de gode fedtstoffer og det vil være super godt, hvis I fortsat arbejder på at få hende til at spise forskellige typer af fisk. Her tæller f.eks. også rejer, muslinger eller lignende med. Ligesom hun kan få rødspættefilet, fiskefrikadeller og andre børnevenlige ting som mange godt kan lide med lidt remoulade. Også på makrel eller tun vil det være helt okay med lidt mayonnaise ...
Fedt er altså stadig vigtigt - men naturligvis helst det sunde fedt som er især de vegetabilske fedtstoffer - især dem i nødder, mandler, frø, bønner, fuldkorn, avocado - og dem du får fra fisk.
Det er frustrerende at hun spytter det ud, men hun smager og det er super godt. Vi ændrer smag hele livet og børn vil naturlig i periode spise noget, de så ikke vil spise i andre perioder og det er okay. Det bedste du kan gøre er at blive ved med at servere mad med udgangspunkt i den mad I får og så håbe at hun med tiden begynder at spise mere og mere af det. Sørg for at der er valgmuligheder på tallerkenen og at der altid er mindst en ting du ved hun godt kan lide :)
Håber dette hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske