Svar: Ændre putteritual?
8. maj 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Lykkelige mor
Min holdning er at man som udgangspunkt ikke skal ændre på noget der fungerer for både forældre og barn ... Derfor, hvis din datter falder til ro hos dig i løbet af 10 minutter, fordi hun får tryghed ved at være i din favn og du derefter kan lægge hende fra dig og hun så sover roligt videre i seng, barnevogn eller hvor det nu er - så ser jeg absolut ingen grund til at kæmpe med hende for at lave det om.
Det er rigtigt at hun på sigt naturligvis skal lære at falde i søvn selv, men hun er stadig kun et lille myr og så længe hun ikke vågner op hele tiden fordi hun savner din favn og forbinder din favn med stedet hun skal sove - så er det for mig at se ikke noget problem, at gøre som du lige nu gør.
At hun nogle gange lige skal græde lidt, kaster sig lidt bagover og så derefter falder fuldstændig i søvn med hovedet mod din skulder, lyder helt normalt. Mange børn har brug for at komme af med lidt overskudsenergi på den måde og det er okay, du er der jo for hende, beroliger og betrygger - hun virker rolig og til at forbinde det at sove med noget trygt og rart og det er vigtigst.
Jeg synes altså lige nu at du ikke skal bekymre dig for meget omkring putteritualer, da det fungerer det ritual du har og det er helt okay at du har hende i din favn i 10 minutter og at hun derefter sover roligt videre - fremfor at lægge hende før og hun så forbinder det at sove med utryghed og deraf gråd.
Så hold fast i det der føles rigtigt og tro på at det så lige nu også er rigtigt. Tingene ændrer sig hele tiden :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske