Brev:
Om at vække barnet der sover
8. maj 2010
Alder:
6 mdr.
Om at vække barnet der sover
Hej Helen
Tak for dit svar på mit sidste brev. Jeg tror du havde ret i det måske var gummer der kløede der var skyld i problemet med skemaden for allerede inden du fik svaret var vi igang med at spise igen :)
Denne gang handler spørgsmålet om søvn. Vores søn sover nemlig meget, rigtig meget endda synes jeg at kunne fornemme.. Han virker dog til at trives på denne måde og eftersom han er blevet udnersøgt fra a-z i forbindelse med de problemer vi havde med spisningen, inden vi kom igang med skemaden, er jeg sikker på han er sund og rask og altså ikke sover fordi han er sløj. Han er også rigtig aktiv i hans vågne perioder hvor han gerne vil opleve hele verdenen :)
Dagen starter omkring kl 6 eller 7 herhjemme. Derefter kan han holde sig vågen et par timer og så sover han igen. På trods af han bliver et halvt år om en uges tid er det stadig 3 forholdsvis lange lure han tager i løbet af dagen. Det er fint nok i løbet af dagen, men om aftenen hvor vil vi meget gerne have ham med til bords, både fordi det er hyggeligt men også fordi vi kan mærke, han gerne vil smage på de forskellige ting vi ligger foran ham på bordet, når vi andre også spiser. Han hygger sig meget med det og jeg synes det er en rigtig god måde at opleve forskellige smagsvarianter på :)
Oftest sover han formiddagslur fra 9-11, middagslur fra 13-15 og kl 17 er han så putteklar igen. Han er nem at få til at falde i søvn til alle 3 lure og det er tydeligt han er træt - vi kan ligge ham i sengen med hans sutteklud og gå og så sover han. Om aftenen synes jeg det kunne være rart hvis det var en powernap på en times tid så han vågnede omkring kl 18 og kunne være med til aftensmaden men oftest sover han 2-2,5 time og så bliver det for sent mht spisningen.
Alle siger man ikke skal vække et barn der sover, men er det virkelig så slemt? Vi har flere gange overvejet at vække ham efter en time så han kan være med til at spise nemlig og det er jo bestemt ikke fordi han ikke får søvn i løbet af dagen.
Det skal måske lige nævnes at det ikke påvirker hans nattesøvn overhovedet at han sover så meget i løbet af dagen. Oftest er han oppe en time efter sin aftenslur og bliver puttet omkring kl 20 hvorefter han sover til kl 5 hvor han får en flaske og sover videre til kl 7.
Hvad er din erfaring, er det dumt at vække et barn der sover for at lade barnet deltage i familiens rutiner som fx aftensmåltidet?
Hilsen