Svar: Soveproblemer og natteroderi
8. maj 2010
Alder:
14 mdr.
Kære Mette
Der er sandsynligvis flere ting der gør sig gældende hos jer og jeg vil derfor dele mine tanker med dig, så må du selv vælge til og fra, hvad du tror passer ind på jeres udfordringer:)
Når børn pludselig begynder at vægre sig mod at skulle sove, har svært ved at overgive sig til søvnen, vågner op efter kortvarig søvn og generelt sover meget uroligt, så er man nødt til at medtænke om barnet kan have ondt. Det er ikke altid at man mærker det om dagen - men der kan godt være problemer med f.eks. ørerne. Hvis jeres dreng har været forkølet inden for de sidste uger, så skulle I måske få en ørelæge til at tjekke hans ører, for at være sikre på at det ikke er der problemet ligger :)
Det kan også handle om alder og udvikling og med den alder jeres dreng har lige nu, så er han ganske givet godt igang med at bruge sig selv motorisk. Han rejser sig, er begyndt at gå lidt rundt og bevæger sig nu mere og mere rundt på egen hånd. Det betyder at han har en stor motorisk uro i kroppen, han har meget svært ved at finde fysisk ro både når han skal overgive sig til søvnen, men også når han sover.
Det betyder også at han oplever mere end tidligere og alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme om natten. Han har derfor rigtig meget drømmeaktivitet lige nu og sover derfor også ekstra uroligt.
Han har samtidig en alder, hvor han stadig ikke forstår, hvor du er når han ikke kan se dig. Han kan ikke forholde sig til at du er på den anden side af væggen, så når du går, så føler han sig forladt og alene. Det er derfor han bliver ked af det og græder efter dig, når du ikke er der - også når han vågner op og fornemmer du er væk :)
Når alt dette er sagt, så er det også vigtigt at se på hans rytme i løbet af dagen, hvordan han spiser, sover, leger osv. Det har alt sammen betydning for hvordan han sover om natten. Han skal aktiveres, bruge sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt for også at blive rigtig træt og føle behov for at sove - også selvom det giver ekstra uro. Og det er også vigtigt at han har gode lange aktive perioder imellem sine lure, hvis han fortsat har brug for to lure dagligt ... for det er så næste problematik - at han måske skal igang med at sove lidt mindre om dagen for at være mere parat til at sove om aftenen og også sove bedre om natten.
Nattesøvnen påvirkes naturligt af dagens rytme og dagssøvn og han skal naturligvis sove det han har behov for, men - de fletse børn vil i 12-18 måneders alderen kunne nøjes med kun en lur dagligt og sover middagslur på ca 2½ time. Og jeres dreng sover både en time om morgenen og en middagslur på 2½-3 timer - altså ofte måske næsten 4 timer i løbet af dagen og det er faktisk en del ...
Du kan derfor godt overveje om I skulle prøve at arbejde lidt på kortere søvn om dagen og han må gerne stadig få to lure, hvis han har brug for det - men så han f.eks. sover 45 minutter om formiddagen og så 1½ til max 2 timers middagslur. Du skriver at I har forsøgt at vække ham en dag og det ændrede ikke noget, men det er vigtigt at se på hele rytmen og forsøge at få en ny rytme indført og det kan man ikke kun gøre på en dag eller to ...
Jeg håber at ovenstående giver lidt forklaring til hvad der sker hos jer og at du dermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :) Hvis man ved hvad årsagen er, kan man måske også bedre handle ...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske