Svar: Hvor meget mad og hvornår?
26. juni 2003
Alder:
4 mdr.
Hej Lise
Når jeg giver madplaner er det altid kun forslag. Der er store individuelle forskelle på, hvordan de enkelte familiers rytme er til daglig og antallet af skemad og flaske/bryst er derfor forskelligt fra barn til barn. Der er børn som spiser store portioner og børn som spiser mindre.
Sålænge din søn er glad og tilfreds, rask og virker til at have det godt, så er der ingen grund til bekymring.
Udfra hans vægt og højde lyder det som om han får den mængde mad, som han har behov for. Om han får væske nok kan du vurdere udfra hvor mange våde bleer han har om dagen. Han må gerne tisse 5-6 gange om dagen.
Hvis du ikke allerede gør det, vil jeg foreslå dig at du tilbyder ham lidt vand eller modermælkserstatning i en lille kop til måltiderne. På den måde får han lidt væske ud over flasken.
Jeg synes ud fra din dagsplan at der i løbet af dagen går lang tid imellem at din søn får noget. Hvornår sover han? Er det mellem kl. 11 og 16. Jeg synes det er lang tid ikke at få noget og du kunne evt. putte lidt ekstra ind her. Det kan måske også passe med jeres rytme, at I spiser frokost sammen.
Hvornår spiser I til aften? Er det kl. 20? Jeg synes det er vigtigt at planlægge måltiderne så det passer ind i jeres dagligdag, på den måde at jeres søn deltager i jeres måltider, så han oplever at spise sammen, og får den kontakt, der er forbundet hermed. Som udgangspunkt skal han således spise til dagens tre hovedmåltider, hvor du selv spiser og derudover tilbydes lidt ind imellem.
Håber du kan bruge ovenstående til noget.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske