Svar: Dagsplan til dreng på 7 mdr.
23. april 2010
Alder:
7 mdr.
Kære H
Jeg vil meget gerne sende dig en dagsplan, som kan give lidt idé om, hvad din dreng skal have at spise nu - for at kunne undvære mælk om natten :)
Da jeg kan se at din dreng allerede er godt igang med rugbrødshapsere, så får du her en plan, som indeholder lidt mere 'mad med bid i' end de fleste børn på 7 måneder kan klare:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), små bidder af en bolle med smør og ost, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at blive ammet og skal heller ikke ammes, når han vågner
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være hjemmelavet eller mos fra glas, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur kl. 14
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Amning er normalt ikke nødvendig - men skønner du at han har behov, så bør den ekstra amning ligge her.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er mere og mere jeres mad, det kan være lidt ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle moset ned i grøntsagerne, lidt laks, en kartoffelbåd, et stykke blomkål eller lignende at sidde med selv og gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten kl. 19.30-20, sover i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover derefter fortsat videre i sin egen seng, uden mælk indtil næste morgen tidlig.
Det er super fint at hans seng er koblet til din seng, så du kan berolige ham med dine hænder, kærtegn, beroligende ord osv. når han vågner om natten. Måske har han også brug for stillingsskift og brug for at blive lagt rigtigt, få dynen om sig igen osv. Men han skal ikke længere have mælk hele natten :)
Det er vigtigt at du generelt får skåret amningerne ned og at du nu begynder at adskille amning og putning. Om formiddagen skal amningerne fjernes helt, så han nu lærer at sove uden at være afhængig af brystet. Inden middagslur og om aftenen er det vigtigt at han stadig ammes, men han skal ikke nå at falde i søvn i din favn. Han skal lige registrere at han nu lægges til at sove i sin seng.
Sutten skal ikke erstatte brystet, for det han skal lære er at sove uden at være afhængig af at have noget i munden, så det er bedst, hvis du kan få ham videre i søvnen med kærtegn, beroligende ord, måske en klud ved ansigtet osv.
I takt med at mælkeindtaget skæres ned, så sættes indtaget af rigtig mad op og det du nu tilbyder ham skal være de grovere grødtyper og også grøntsagsmos som mætter ham mere.
Jeg håber at ovenstående dagplan hjælper videre på vej og viser din drengs behov - fortsat held og lykke og dejligt at du synes om min bog :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske