Svar: Bekymret for om min søn sover for lidt
23. april 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev :)
Det er ikke første gang jeg hører at børn i vuggestue kun kan sove en lur dagligt, men jeg er nødt til at sige, at jeg forstår det simpelthen ikke ...!
Helt ærligt, børn kan reelt starte i vuggestue, når de er 6 måneder gamle, der er ikke ret mange børn der gør det, men det sker. Mange børn starter når de er 8, 9, 10 måneder gamle og børn vil naturligt i den alder have behov for at sove 2 lure dagligt. Det kan simpelthen ikke passe at vuggestuen ikke er gearet til at små børn kan få to lure dagligt - jeg forstår det ikke!
De fleste børn vil først mellem 12-18 måneder være klar til at nøjes med kun en lur og hos jer lyder det som om at det umiddelbart er lidt for tidligt at Jonathan skal klare dette. Det er ikke rimeligt at han skal sove i en klapvogn, det er mig uforståeligt ...
Nå, men hvorom alting er, så er det naturligvis en periode og han lærer jo at sove en lur dagligt, selvom det er en lidt hård periode for ham lige nu.
Gennemsnitligt vil børn på 1 år have behov for at sove 13½ time i døgnet. At det er et gennemsnit betyder at nogle børn sover lidt mindre (de sover måske kun 12-12½ time) og andre børn sover mere (de sover 14-14½ time). Så ja, han kan sikkert godt klare sig med de 12 timer han får, men det er naturligvis ikke optimalt, når man tydeligt mærker at han reelt har brug for at sove bare en time mere end han tilbydes lige nu.
Du kan godt putte ham om eftermiddagen, men det kommer der normalt ikke rigtig noget positivt ud af. Han vil, hvis han sover der, være rigtig svær at få til at vågne igen, søvnen vil 'æde' af hans nattesøvn og det vil ikke gøre hans nattesøvn bedre. Det bedste I kan gøre er derfor at lade ham komme ind og sove på fars mave, fordi han der vil være i stand til at forlænge sin nattesøvn lidt, så han ikke vågner helt så tidligt og derved bedre vil kunne holde sig til middagsluren i institutionen. Præcis som far forsøger nu.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske