Svar: Plan for mad og søvn uden natteroderi
23. april 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Ida
De fleste børn vil i 6 måneders alderen fortsat have behov for 6 amninger i døgnet og at sove igennem i denne alder betyder at barnet kan sove 5-6 timer uden at få mælk.
Man siger at barnet rent ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat, men for at kunne undvære mælken her, er det naturligvis nødvendigt, at barnet får mælk nok dagen igennem. Barnets mælkebehov handler om også at sikre barnets væskebehov og de fleste børn vil i 6 måneders alderen have behov for mellem 800-900ml mælk i døgnet og derudover drikke vand af en kop (+ spise skemad). Det er altså en del ...
Derfor kan det godt have noget at sige, hvor meget barnet spiser af skemad om dagen, fordi mængden af skemad naturligt betyder noget for barnet indtag af mælk efterfølgende. Det kan altså være bedre at give barnet 1 dl. grød eller mos og følge efter med amning, hvor barnet måske drikker 100ml ved brystet end at give barnet 2 dl. grød eller mos og barnet så afviser brystet eller måske kun drikker 50ml - simpelthen fordi barnet naturligt vil søge at få sit behov for mælk / væske dækket om natten, hvis ikke det er dækket tilstrækkeligt gennem dagen.
Mit forslag til en dagsplan ligner din meget, bortset fra at jeg nu vil anbefale dig lidt mere variation. Han skal nu have de lidt grovere grødtyper og han skal igang med grøntsagsmos og stille og roligt også kød og fisk i mosen, ligesom han også skal til at have lidt mad i hånden at gnave i, opbløde med spyt og gumle på.
En dagsplan lavet ud fra dine angivne tider kunne se således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur kl. 9.30
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og stille og roligt begyndes med kogt kød eller fisk i mosen, vand af kop. suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30 som nu
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Ammes ofte også om eftermiddagen og sover her en powernap som nu
Hvis han er ammet inden powernappen vil han måske godt acceptere grøntsagsmos kl. 18 ellers må I amme som nu og først give mos kl. 19.30 som du prioriterer lige nu, det er fint.
Ammes og puttes til natten 20.30-21
Sen aften/tidlig nat 24-01: Ammes og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen.
Som sagt vil du kunne forvente et søvnstræk på 5-6 timer, det vil sige f.eks. amning kl. 20.30 og ny amning kl. 01 eller amning kl 20.30, 24 og 05 ...
Jeg håber ovenstående giver lidt ide om hvad der er realistisk at forvente i forhold til hans alder, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske