Brev:
Plan for mad og søvn uden natteroderi
23. april 2010
Alder:
6 mdr.
Plan for mad og søvn uden natteroderi
Hej Helen
Jeg har "heldigvis" ikke haft behov for at konsultere dig før vedr. min yngste søn, som nu er knap 6 mdr. gammel (d. 30/4). Men nu melder der sig alligevel et par spørgsmål.
Han har fra fødsel været en nem dreng. Sover godt om natten og om dagen de første 3 mdr. af sit liv og græder næsten aldrig. Da han blev 3 mdr. begyndte han pludselig at vågne ofte om natten mod en gang tidligere. Men fair nok, han har nok haft brug for mere mad jo ældre han blev. Han blev ammet fuldt ud til han var knap 5 mdr. Da han var 3-4 mdr gik vægten dog lidt i stå, han var også plaget af sygdom i den periode. Vægtøgede med blot et lille kilo fra 3-5 mdr.
Han har aldrig været nogen storspiser ved brystet, men har jo aldrig været utilfreds, så tænker han har det fint :-) Spiser ca 5 min så er han færdig...
I samråd med SP og læge begyndte vi for ca en mdr siden på skemad - både for at give nogle ekstra kallorier - men også for at se, om han kan begyndre at sove bedre om natten. Han er vågen 3-5 gange pr. nat. Ammes ikke hver gang.
Han virker ok glad for skemaden. Og da vi var til 5 mdr, undersøgelse opfordrede lægen os til at starte på at give to måltider, og jeg har nu netop øget til tre. Jeg kan se, at skemaden bekommer ham godt. Han vejede 6.9 kg ved 5 mdr. undersøgelse og vejer nu i hvert fald 7.5. (3500g ved fødsel)
Han spiser mellem 1 dl - 1,5 dl pr. måltid. Mit evige problem er amningen, at få plads til amning og få ham fyldt op, så han ikke skal spise 5 gange om natten.
Jeg har erfaret at ligemeget om han spiser 0,5 dl eller 2, så er hans lyst til brystet ca den samme, så nu har jeg besluttet blot at lade ham spise den mængde skemad han vil. Dog aldrig over 2 dl og nærmere 1 dl.
Vores dag ser sådan ud:
04/05 ammes
6:30 står op. Det nytter ikke at amme ham igen her, så vil han hverken have morgenmad eller ammes før næste lur.
7:30 Majsgrød med sveskemos ca. 1 dl
9 ammes og puttes til formiddagslur, sover 2-2,5 timer
11:30 risgrød med frugtmos ca. 1.5 dl
13:30 ammes og puttes til eftermiddagslur, sover 1.5-2 timer
15:30 ammes, men det kan være svært her, da han jo er blevet ammet umiddelbart inden sin lur dvs for max to timer siden
15:30 evt. lidt frugtmos, hvis storesøster får noget at spise og han også virker interesseret
17:30 sover 30 min
18 ammes ( her tænker du nok, at det vil være bedre med skemad, men han tager virkelig godt fra ved denne amning og det er faktisk den eneste amning i dagens løb, som han selv beder om, så har ikke lyst til at fjerne den og det virker ikke som om den fjerner lysten til mos senere
19:30 kartoffelmos med gullerod/blomkål eller lignende ca. 1,5 dl
20:30/21 ammes til natten og sover hurtigt enten under amning eller falder hen mens jeg putter ham. Han sover på eget værelse og har gjort det i flere måneder.
Her efter ser natten meget forskellige ud. Han vågner fra alt mellem 1-5 gange, men der går lang tid mellem de gode nætter. Ofte vågner han efter kun ca. 1-2 timer siden sidste amning, så prøver jeg at få ham til at sove videre uden amningen. Nogen gange lykkes det. Han er ikke ked af det, når han vågner, men han kan ikke finde ud af selv at falde i søvn igen. Jeg tager ham op, går lidt rundt med ham til han sover igen og lægger ham så. Er han blevet ammet falder han i søvn af det, og jeg bærer ham ind i seng.
Jeg vil gerne høre, om der er noget, der springer dig i øjenene? Mit største problem er som sagt natteroderiet. Men han har kunnet sovet igennem og gør det jo også en sjælden gang i mellem, så han kan godt, spørgsmålet er bare hvordan?
Hilsen Ida