Svar: Spiser meget efter sygdom
22. april 2010
Alder:
16 mdr.
Kære Betzy
Det er lidt den omvendte verden at et barn bliver mere sulten i forbindelse med sygdom og det er svært at sige hvad der lige sker her ...
Det kan godt tænkes at maveinfektionen på en eller anden måde har givet hende en større bevidsthed om 'sutfornemmelse' og 'mæthedsfornemmelse' end hun havde før og at hun derfor nu spiser mere.
Det er naturligvis vigtigt at hun stadig får mange måltider i løbet af dagen, så hendes blodsukker holdes stabilt. Det er vigtigt for hendes humør, men også for at hun har energi til at udvikle sig og for at hun i det hele taget trives.
Hun bør spise nogenlunde sådan her:
Morgen: Havregrød, letmælk af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop
Frokost: Rugbrød, kød, fisk, grøntsager af forskellig slags, evt. pasta, ris, ½ hårdkogt æg mv., vand af kop.
Eftermiddag: ½ bolle med smør, ost, et surmælksprodukt med revne æbler, mysli eller lignende, frisk frugt, vand af kop.
Aften: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags, letmælk af kop
Godnat-mad - det kan meget fint være en grød
Puttes til natten, evt. med en kop lun mælk
Ved fortsat at sikre hende små hyppige måltider kan I måske sikre jer at hun ikke bliver for sulten og ender med at overspise og spise for grådigt ...
Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske