Svar: Svøb eller ikke svøb
22. april 2010
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tillykke med den lille dreng og velkommen til :)
Du har allerede gjort dig mange overvejelser omkring din drengs søvn, behov for amning, rytme omkring netop amning, søvn osv. og jeg kan godt forstå du synes det er lidt svært. Jeg vil derfor gerne dele lidt tanker med dig og så håber jeg at det hjælper dig videre på vej :)
Med den alder din dreng har nu, så er han fysisk måske ved at være så stor at han har brug for at få din mælkeproduktion sat lidt op. Det er super fint at du derfor ammer ham når han viser behov og netop det at han dier hyppigt er med til at øge mælkemængden.
Det er også fint at du er opmærksom på at han skal spise effektivt og at du derfor ammer ham med en skiftning imellem amningerne, for at han vågner lidt op til dåd og derefter bedre kan tage fra - men det vil være super godt, hvis du kunne prøve at komme ind i en rytme, hvor han konsekvent fik mælk inden han skulle sove. Hvis han kun får mælk når han vågner, så vil han naturligt efter at have været vågen i f.eks. 1½ time og derefter falde i søvn ikke kunne sove så længe som han ville kunne, hvis han havde fået mælk inden han blev puttet. Det er derfor en rigtig god idé at lade amningen indgå som en fast del af hans putteritual.
Du er inde på at du forsøger at svøbe ham for at give ham fysisk ro og det er super godt. Det skal du fortsætte med. Gør gerne det, at du netop svøber ham inden du ammer ham. Det kan gøre det lettere for dig at flytte ham fra din favn og ned i liften.
Så når din dreng skal sove, så tænk på at han skal være fyldt godt op med mad for at kunne sove godt. Svøb ham og se på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er svøbt og det vil være rigtig godt, at han puttes med en sut og også har en sutteklud ved sit ansigt, det giver lidt samme fornemmelse, som når han ligger på din brystkasse eller ligger ved dit bryst...
Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Det er også super fint at du nogle gange vælger at lægge dig med ham og amme ham i søvn i dobbeltsengen. Sørg for at han ikke kan falde ned af sengen, det skal være sikkerhedsmæssigt i orden at lade ham ligge :) Det vil på samme måde også være en rigtig god idé at du en gang dagligt putter ham i barnevognen og triller ham en tur, så du får vænnet ham til at sove en lidt længere lur midt på dagen. Det kan være med til at påvirke hans rytme på sigt.
Forsøg at få ham til at bøvse i forbindelse med måltiderne, så han ikke skal have luften igennem systemet. Det lyder som om at hans maveproblemer skyldes at han har svært ved at bøvse.
Prøv om han vil have en sut, fordi det at sutte kan være med til at sætte lidt gang i tarmbevægelserne og dermed hjælpe maden igennem systemet og dermed også give ro.
Giv ham mavemassage og cykle med hans ben, så du hjælper ham med at få afføring uden og holde maven igang. Når du går rundt med ham, så prøv at lade ham ligge på maven på din underam, sid med ham maveliggende hen over dine lår eller hen over ammepuden. Det at være på maven kan give ro i maven.
Du skal prøve at lægge mærke til hans bevidsthedstilstande. Spædbørn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre og de små signaler lærer man stille og roligt hen af vejen. Generelt kan man dog sige at børn har forskellige bevidsthedsstadier og det er vigtigt at I kender til dem.
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig. (Se også min artikel "når det lille barn græder" i min artikelsamling).
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. Døsighed kan dog også være der lige når han er ved at vågne lidt op fra en lur. Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver I ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af at du måske nogle gange putter ham lidt for tidligt, at du faktisk prøver at få ham til at sove før han er helt parat, det er relevant nok, hvis han har tendens til at blive overstimuleret og er et meget grædende barn, men din dreng vil måske trives med først at blive puttet efter 2-2½ times vågenhed .... Andre gange falder han så i søvn hos dig og vågner så forvirret op, når du prøver at putte ham fra dig ...:o) Det er helt normalt at det er svært at finde ud af i begyndelsen, I er således også nødt til at give det lidt tid :)
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske