Svar: Madplan med forslag til mellemmåltider
22. april 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Tøsens mor
Det vil være super godt, hvis du kunne få din datter til at drikke 3 flasker dagligt - de kunne ligge inden middagslur, aften og sen aften og på den måde kunne hun få ekstra væske og også sit behov for kalk, jern osv. dækket.
Hvis det er helt umuligt kunne du måske få hende til at drikke 2 flasker - bare aften og sen aften. Ligesom hun indtager sidste flaske i søvne, vil hun måske også acceptere en flaske mere eller mindre i søvne kl. 20 ... Det er vigtigt fordi hun ikke er ældre end hun er og det anbefales at komælk først udgør en større del af hendes indtag efter 9 måneder alderen. I mange lande anbefaler man faktisk først komælk efter 12 måneders alderen så det bedste du kan give hende er altså mme og ikke sødmælk og cultura ...
Hvor meget, der er for meget er svært at sige og det må blive et skøn, men hun bør ikke få mælk komælk end hun får mme og det gør hun, som planen er lige nu.
Det lyder som om at hun lige nu er lidt træt af skemaden, men den er fortsat vigtig for hende, for at hun får sit energibehov dækket og det er derfor godt at du giver hende det. Sørg for at variere så meget som muligt, så hun ikke kører træt i smag og konsistens og give hende fortsat også gerne små brødhapsere osv. så hun får fibre og gryn den vej igennem.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, evt. med forskelligt frugt eller bærmos, vand eller mme af kop. Suppler også gerne med lidt frisk frugt i hånden at sutte på.
Sover lur som nu
Formiddag 10: ½ havregrynsbolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapser med forskelligt smørbart pålæg ligesom nu, suppleres med grøntsagsstykker ligesom nu, vand af kop
Puttes til middagslur, forsøg at få lidt mme i hende her, evt. af kop eller flaske.
Eftermiddag 15.00: ½ havregrynsbolle, ost, frisk frugt og bær, frugtmos. Vand af kop
Powernapper
Aften 18.00: Familiemad, risretter med forskelligt sovs, retter med kød eller fisk, mad der smager af noget og tager udgangspunkt i jeres mad. Hun må f.eks. gerne få lidt lasagne, laks, indmaden af en frikadelle, fiskefilet osv. Det er helt fint - der skal være mos og mad i stykker, vand eller mme af kop.
Suppleres med en godnatgrød - hjemmelavet eller færdiggrød, mme af kop.
Puttes til natten og får flaske ca kl. 20
Sen aften 23: Flaske og sover til næste morgen tidlig
Havregrynsboller eller grahamsboller kan være gode til børn. Du kan se i babykøkkenet her på siden, hvordan du laver havregrynsboller selv. Det fungerer godt til mellemmåltider og kan også bruges som morgenmad, hvis hun står helt af på grøden.
Hvis hun er mest glad for surmælksprodukter så må du give hende dette, så kan du komme lidt rugbrødssmulder eller mysli lignende produkt uden honning eller chokolade på som topping, for at få lidt fibre i hende den vej. Ligesom du også må give hende ost osv. som nu - men som sagt, ikke alt for store mængder, hun bør få mere mme end hun får komælk ... - som rettesnor :)
Hun lyder til at være meget god til at spise din datter, hun lyder god til at tygge mad i stykker, god til at drikke af en kop osv. og hun lyder også til at være godt igang motorisk. Det lyder derfor som om at hun nok skal få hvad hun har behov for og du lyder til at have fin styr på hvordan hendes mad sammensættes bedst - meget fint :)
Hendes udvikling og alder kan naturligvis godt spille ind på hendes lyst til mad og det er fint at du lige nu giver hende lidt pause fra grød og mos - interessen kan sagtens vende tilbage.
Husk her også at grøntsagsmos meget fint at bruge som smørbart pålæg på brøddet, det kan være en måde at få det i hende på :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske