Brev:
Madplan med forslag til mellemmåltider
22. april 2010
Alder:
7 mdr.
Madplan med forslag til mellemmåltider
Hej Helen
Ja så har jeg brug for endnu et godt råd i forhold til en madplan til min datter på 7 1/2 måned.
Min datter er gennerelt begyndt at stå af på alt hendes grød, hvilket jo er lidt problematisk. Jeg forsøger med lidt afledningsmanøvre og så spiser hun lidt at det.
Hun har længe afvist sutteflasken om dagen, så den tilbydes ikke længere. Hun er begyndt at ville drikke lidt mme af en kop, men det bliver ikke til så meget. Hun får jernpulver, idet hun ikke altid kommer op på 400 mme om dagen. For at sikre hende væske nok om dagen, så tilbydes hun også et par slurker vand hist og her uden for måltiderne, fx lige inden hun bliver puttet. Hun har fine tissebleer og er god til at drikke af en kop.
Hendes rytme for dagen ser nogenlunde således ud:
vågner 6.30- 7.00 og spiser havregrød eller øllebrød til morgen, men er ikke så interesseret i det længere. Der er forskellige slagt frugtmos på, så det ikke bliver for ensformigt for hende.
ca. 8.30- 9.00 puttes til formiddagslur, hvor hun sover 45-60 min. Tilbyder jeg hende noget at spise inden hun skal ud at sove, så spiser hun det ikke.
Får formiddagsmad umiddelbart efter hun er stået op. Det kunne fx være frugtgrød/mos, appelsin i små stykker, banan mm eller cultura med frugt i. Hun har ofte selv noget i hånden samtidigt, fx en skorpe, grov knækbrød, rugbrødsbjælke eller noget frugt i hånden. Hvis ikke hun får cultura, så tilbydes hun mme af kop i stedet for vand.
ca. 11.30. Rugbrødshapser med fx smøreost, makrel, tun, leverpostej mm. samt nogle grønsagsstykker ved siden af. Hun vil slet ikke have hendes grønsagsmos med kød/fisk hvis jeg tilbyder hende dette. Hun spiser ca. 1/2-3/4 skive rugbrød uden kerner, oftes tættere på den 1/2 skive. Får sødmælk af en kop.
puttes ca. 12.30 til middagsluren og sover 1 1/2 til 2 timer.
15.00 . Tilbydes diverse typer grød, hvilket hun er begyndt at afvise helt. Giver istedet frugtmos samt noget groft brød. Hvis hun vil have grød får hun vand af en kop, men vil hun ikke have det, så tilbydes hun mme af en kop.
17.00-17.30 sover
18.00: Aftensmad. Her er hun også begyndt at afvise grønsagsmosen med kød/fisk også selvom jeg putter sovs mm. på. Tilbyder jeg hende stykker kartofler m. sovs og grønsager i stykker, så vil hun gerne spise noget af det. Har forsøgt med pasta og ris som skemad istedet for kartofler, men med samme resultat.
19.00 tilbydes cultura/a38 med lidt frugt og mme af kop.
19.30 puttes til natten
23.00 Tager hende op sovende og giver hende en flaske med 200 ml mme og sover til dagen efter.
Her er mine spørgsmål:
Hvad kan jeg give hende til morgenmad, hvis hun står helt af på øllebrød og havregrød???
Har du gode forslag til hendes mellemmåltider??
Hvor meget komælkeprodukt må hun få i løbet af en dag?? Er lidt i tvivl. Som det er nu får hun et glas sødmælk til middag, cultura/a38 en til to gange om dagen, smøreost som pålæg eller alm skive ost. Dette gøres for at sikre at hun får det calcium hun skal have. Er det ok??
Kan hendes generelle manglende lyst til mad skyldes et mentalt udviklingsspring???. Hun er for ca. en uges tid siden begyndt at krybe frem ad, og har generelt meget svært ved at holde sig i ro. Er hun på armen af os, ja så måsler hun også rundt. Hun er også lidt mere pyldret end normalt og vil helst kunne se mig hele tiden.
Mange hilsner fra
Tøsens mor :)